Fragment tekstu piosenki:
Yeah, I'm guilty
Don't come near me
The one thing I'm good at is messing up somebody else
Baby, I'm guilty
Yeah, I'm guilty
Don't come near me
The one thing I'm good at is messing up somebody else
Baby, I'm guilty
Piosenka „Guilty” Palomy Faith to głęboka i przejmująca ballada, która na pierwszy rzut oka wydaje się być intymnym wyznaniem o straconej miłości i osobistych błędach. Jednak w rzeczywistości utwór ten posiada znacznie szersze, polityczne podłoże, co ujawniła sama artystka. Paloma Faith napisała „Guilty” w tygodniu, w którym ogłoszono wyniki referendum w sprawie Brexitu. Jej intencją było wczucie się w perspektywę osoby, która zagłosowała za wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, a następnie pożałowała swojej decyzji, czując się oszukana przez kampanię i brak rzetelnych informacji.
Tekst piosenki rozpoczyna się od przyznania się do winy: „I've been a criminal, I made a mistake / Believed in the fictional / Then let everything slip away” (Byłem przestępcą, popełniłem błąd / Uwierzyłem w fikcję / Potem pozwoliłem, by wszystko uleciało). Te wersy, w kontekście Brexitu, nabierają nowego, mocnego znaczenia, odzwierciedlając poczucie pomyłki i wiary w fałszywe obietnice. Wokalistka śpiewa o tym, jak „utonęła w mętnych wodach” i „żyje w swoich najgorszych lękach”, błagając o powrót przez łzy. To metaforyczne odniesienie do chaosu i niepokoju po podjęciu decyzji, której konsekwencje okazały się zgubne.
Refren jest kulminacją samobiczowania: „Yeah, I'm guilty / Don't come near me / The one thing I'm good at is messing up somebody else / Baby, I'm guilty / I'm turning sweet love into poison” (Tak, jestem winna / Nie zbliżaj się do mnie / Jedyne, w czym jestem dobra, to rujnowanie czyjegoś życia / Kochanie, jestem winna / Zamieniam słodką miłość w truciznę). To wyznanie pokazuje głębokie poczucie wstydu i strach przed dalszym ranieniem, co można odnieść zarówno do relacji międzyludzkich, jak i do podziałów społecznych po Brexicie. Słodka miłość, zamieniana w truciznę, symbolizuje utratę nadziei i zniszczenie więzi, które kiedyś wydawały się nienaruszalne.
W drugiej zwrotce pojawiają się wersy: „I sit here all alone, my defence is down / Wishing I could be home / But I'm locked out and it's my fault” (Siedzę tu zupełnie sama, moja obrona upadła / Chciałabym być w domu / Ale jestem zamknięta na zewnątrz i to moja wina). Opisuje to poczucie izolacji i konsekwencji podjętej decyzji. Paloma Faith chciała wyrazić empatię dla tych, którzy czuli się zdradzeni brakiem informacji i złymi wyborami, co nadaje słowom osobistej odpowiedzialności również wymiar zbiorowy.
„Guilty” zostało wydane 26 października 2017 roku jako drugi singiel z jej czwartego studyjnego albumu „The Architect”. Album ten, choć Paloma Faith początkowo zamierzała skupić się na szerszych problemach społecznych, ironicznie stał się płytą w dużej mierze o miłości, jednocześnie poruszając takie tematy jak macierzyństwo, społeczne niepokoje i wpływ technologii na samotność. Muzycznie utwór charakteryzuje się dramatyczną i uduchowioną atmosferą, z głębokim wokalem altowym Faith i porywającymi smyczkami, określany jest jako orkiestrowa pieśń torchowa z politycznym zacięciem. Krytycy, tacy jak The Independent, uznali „Guilty” za jeden z „najmocniejszych utworów” z tego albumu. Teledysk do piosenki, stanowiący kontynuację futurystycznej historii z singla „Crybaby”, pogłębia dystopijny motyw walki w ramach narzuconych zasad, podkreślając poczucie uwięzienia w konsekwencjach przeszłych wyborów. Ambiwalentność utworu, jak zauważyła sama Faith, pozwala słuchaczom odnieść go do własnych doświadczeń żalu i refleksji, zarówno w wymiarze osobistym, jak i społecznym.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?