Interpretacja Taken In - Mike And The Mechanics

Fragment tekstu piosenki:

Taken in, taken in again
Wrapped around the finger of some fair-weather friend
Caught up in the promises, left out in the end
No pride, taken for a ride

O czym jest piosenka Taken In? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Mike'a And The Mechanics

Piosenka „Taken In” zespołu Mike + The Mechanics to poruszająca ballada z debiutanckiego, imiennego albumu grupy z 1985 roku. Utwór, napisany przez gitarzystę Mike’a Rutherforda i producenta Christophera Neila, został wydany jako trzeci singiel w czerwcu 1986 roku i stał się hitem Top 40 na liście Billboard Hot 100, osiągając 32. miejsce w sierpniu 1986 roku. W Polsce dotarła do 29. miejsca na Liście Przebojów Programu III Polskiego Radia w 1986 roku. Wokalistą w „Taken In”, podobnie jak w poprzednim singlu „All I Need Is a Miracle”, jest Paul Young, były wokalista zespołu Sad Café.

Tekst piosenki eksploruje uniwersalny motyw bycia oszukanym, zranionym i rozczarowanym przez kogoś bliskiego, prawdopodobnie w kontekście romantycznym, choć może odnosić się również do fałszywej przyjaźni. Podmiot liryczny wielokrotnie powtarza frazę „Taken in, taken in again”, co podkreśla jego poczucie cykliczności wpadania w te same pułapki i bycia wykorzystywanym. Początkowe wersy – „Wrapped around the finger of some fair-weather friend / Caught up in the promises, left out in the end” – natychmiast wprowadzają w atmosferę zdrady i manipulacji. Opowiadają o osobie, która daje się omotać komuś, kto okazuje się być „przyjacielem na piękną pogodę” – czyli wspierającym tylko wtedy, gdy wszystko idzie dobrze. To poczucie wykorzystania jest bolesne, zwłaszcza gdy towarzyszy mu utrata godności: „No pride, taken for a ride”.

Kolejne wersy zagłębiają się w wewnętrzny konflikt podmiotu lirycznego. Mimo zapewnień drugiej osoby – „You say I'm the only one when I look in your eyes” – on doskonale wie, że jest oszukiwany: „I want to believe you but you know how to lie”. To rozdarcie między pragnieniem wiary a świadomością kłamstwa jest osią emocjonalną utworu. Jest to klasyczny przykład sytuacji, w której serce walczy z rozumem, a zraniona intuicja podpowiada, że obietnice są puste.

Refren „And if you say you understand I don't believe it / And when you reach out for my hand I don't believe it / And if you say you take the blame I don't believe it / And if say that nothing's changed I don't believe it, don't believe it” stanowi mocne oświadczenie o braku zaufania. Każda próba zbliżenia, przeprosin czy zminimalizowania szkód jest odrzucana, ponieważ podmiot liryczny stracił już wiarę w szczerość drugiej strony. Powtarzające się „I don't believe it” staje się refrenem jego zranionej duszy, potwierdzającym, że zaufanie zostało nieodwracalnie złamane.

W drugiej zwrotce to poczucie oszukania przyjmuje jeszcze bardziej bolesny wymiar, kiedy podmiot liryczny określa siebie mianem „a fool without a friend”. Słynne powiedzenie „There's one born every minute and you're looking at him” (dosł. „co minutę rodzi się naiwniak i patrzysz właśnie na niego”) jest tutaj bezpośrednim odniesieniem do popularnego wyrażenia „Every minute a sucker is born”, co uwypukla jego autorefleksję i bolesną świadomość własnej naiwności. Ciekawostką jest, że Mike Rutherford podczas tworzenia materiału na debiutancki album pokazał producentowi Christopherowi Neilowi taśmy demo z fragmentami, a Neil wyłapał właśnie ten „najmniejszy fragment”, który Rutherford określił jako „najdrobniejszy, jaki kiedykolwiek słyszałeś na mojej taśmie… Jeśli zamknąłeś oczy, przegapiłeś go. A Chris [Neil] ponownie go wybrał i powiedział: 'Popracuj nad tym'”. To pokazuje, jak drobny impuls mógł stać się podstawą tak emocjonalnie naładowanej piosenki.

Piosenka zamyka się powtórzeniem głównych motywów, wzmacniając uczucie beznadziei i niemożności ucieczki od własnej skłonności do bycia oszukiwanym. Ostatnie linijki – „I want to believe you, oh / When you say you understand / When you reach out for my hand / Oh, I wish I could believe you / Taken in, taken in again” – są szczególnie przejmujące. Wyrażają głębokie pragnienie, aby móc ponownie zaufać, ale ostatecznie triumfuje gorzka prawda o ponownie złamanym zaufaniu.

Utwór „Taken In” jest doskonałym przykładem soft rockowej ballady z lat 80., charakteryzującej się łagodnym, syntetycznym brzmieniem z elementami saksofonu, co Billboard określił jako „łagodny, kołyszący nastrój”. Teledysk do piosenki rozpoczyna się od Mike'a Rutherforda dzwoniącego z automatu do fikcyjnego menadżera trasy, Roya (granego przez Roya Kinneara), co dodaje utworowi elementu narracyjnego, choć sam tekst skupia się na emocjonalnym wymiarze relacji. Mike Rutherford założył Mike + The Mechanics w 1985 roku jako projekt poboczny podczas przerwy Genesis, a zespół szybko odniósł sukces, stając się znaczącą formacją koncertową i osiągającą szczyty list przebojów. W wywiadzie Rutherford wspomniał o ewolucji zespołu, podkreślając, że z biegiem czasu stają się „jeszcze bardziej prawdziwi”, co może sugerować, że utwory, takie jak „Taken In”, choć bolesne, odzwierciedlają autentyczne ludzkie doświadczenia i emocje. Piosenka, ze swoją melancholijną melodią i tekstem o rozczarowaniu, wciąż rezonuje z fanami, przywołując wspomnienia o czasach, kiedy „życie i szczęście były proste”.

22 września 2025
1

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top