Fragment tekstu piosenki:
I wanna feel the beast inside
I know you're hungry, ready to bite
I wanna watch you turn tonight
I wanna feel the beast inside
I wanna feel the beast inside
I know you're hungry, ready to bite
I wanna watch you turn tonight
I wanna feel the beast inside
Utwór Lady Gagi „The Beast” z albumu „Mayhem”, wydanego w marcu 2025 roku, stanowi głębokie zanurzenie w tematykę transformacji, tożsamości i wewnętrznej walki między ludzkimi a pierwotnymi instynktami. To intensywna, nawiedzająca ballada, która dzięki powolnemu basowi, zniekształconym syntezatorom i filmowej narracji tworzy sugestywną atmosferę pierwotnego pożądania.
Tekst piosenki maluje obraz osoby stojącej na krawędzi niezwykłej przemiany, balansującej między ukrywaniem a ujawnianiem swojej prawdziwej natury. Powtarzające się odniesienia do czasu – „tick-tock, tick-tock, you’re almost out of time” oraz kluczowe „11:59” – symbolizują nieuchronność zbliżającej się północy, momentu, w którym to, co skrywane, musi wyjść na jaw. Ten zegar tyka dla bohatera utworu, którego panika jest widoczna, oczy są czerwone, a dusza wydaje się opuszczona. Jest on na granicy oddechu, jego serce bije jak oszalałe, a z jego gardła wydobywa się warczenie.
„Bestia” w tym kontekście może być interpretowana jako reprezentacja tłumionych pragnień, surowych emocji i mroczniejszych impulsów, które często staramy się ukryć. Gaga, jako podmiot liryczny, zachęca drugą osobę do poddania się temu pierwotnemu instynktowi, widząc w transformacji formę wyzwolenia i samoakceptacji. Frazy takie jak „I wanna feel the beast inside” (chcę poczuć bestię w środku) czy „I wanna watch you turn tonight” (chcę patrzeć, jak się dziś zmieniasz) podkreślają fascynację narratora tą przemianą i pragnienie bycia jej świadkiem, a nawet jej częścią. Akt „turn on the music / Turn off the lights” (włącz muzykę / wyłącz światła) sugeruje stworzenie intymnej, mrocznej przestrzeni, w której bohater może bez skrępowania uwolnić swoje pierwotne ja.
W drugim wersecie pojawia się wzmianka o tym, że „The girls are scared of you, a legend in your neighborhood / Last week, you left somebody dead, you’re so misunderstood” (Dziewczyny boją się ciebie, legendy w twojej okolicy / W zeszłym tygodniu zostawiłeś kogoś martwego, jesteś tak źle zrozumiany). Te słowa odnoszą się do reputacji i osądu społecznego, ale jednocześnie sugerują siłę osoby, która pozwala sobie być autentyczną, nawet jeśli jej cechy są postrzegane jako „straszne” lub „niebezpieczne”. Odwołanie do „Little Red” (Czerwony Kapturek) dodatkowo wzmacnia motyw wilkołaka, sugerując drapieżną, niebezpieczną naturę „bestii” i potencjalne zagrożenie.
W wywiadzie z Zane’em Lowe’em Lady Gaga ujawniła, że „The Beast” jest dla niej czymś więcej niż tylko piosenką o miłości i transformacji. Określiła cały album „Mayhem” jako „serię gotyckich snów” i przyznała, że utwór ten, choć pozornie opowiada o kimś zmieniającym się w wilkołaka, dotyczy również jej samej. Gaga stwierdziła: „the beast is Gaga” (bestia to Gaga), odnosząc się do tego, kim staje się na scenie i podczas tworzenia sztuki. Wyznała, że bestia to jej potężna, nieposkromiona część, która ożywa w jej artystycznej twórczości. W refrenie, gdzie padają słowa „You can’t hide who you are, 11:59, your heart’s racin’, you’re growlin’”, Gaga interpretuje to jako wyznanie dla bestii: „Wiem, że jesteś potworem, ale dam sobie z tobą radę i kocham cię”. To świadczy o akceptacji mrocznych, pierwotnych aspektów własnej osobowości, które artystka postrzega jako źródło siły i autentyczności. Cała kompozycja muzyczna, z jej mrocznym i nastrojowym brzmieniem, doskonale uzupełnia tematy strachu, głodu i przemiany, tworząc niepokojący, lecz hipnotyzujący rytm, który odzwierciedla napięcie w tekstach.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?