Fragment tekstu piosenki:
Let me take your hand, I will be beside you beside
He took so much a lot of my mind
I can't help believe all though is sublime
Yes, am I taught to love above every reason
Let me take your hand, I will be beside you beside
He took so much a lot of my mind
I can't help believe all though is sublime
Yes, am I taught to love above every reason
Piosenka "Beside" autorstwa Jona Andersona i Vangelisa to poruszająca kompozycja, która ukazała się na ich wspólnym albumie Private Collection w 1983 roku, choć w niektórych źródłach błędnie przypisywana jest wcześniejszemu The Friends of Mr. Cairo z 1981 roku. Jest to trzecie dzieło w ich serii współpracy, znanej z łączenia eterycznego wokalu Andersona z monumentalnymi, elektronicznymi pejzażami dźwiękowymi Vangelisa. Utwór ten, podobnie jak wiele innych w ich dorobku, eksploruje głębokie ludzkie pragnienia i poszukiwania.
Tekst rozpoczyna się od potężnej metafory: "I have seen the compass turning / Round and round my heart". Ten obraz błądzącej busoli w sercu symbolizuje wewnętrzny niepokój, nieustanne poszukiwanie kierunku i głębokie pragnienie zmiany, "For a possible change of heart / That is coming to you". Anderson śpiewa o tęsknocie za transformacją i nadziei, że ta zmiana jest blisko, dostępna dla każdego. Podkreśla walkę o zachowanie godności i odmienności w obliczu otaczającego zła, zachęcając do "Spill it out on the floor of belief / Come and mend this design" – co można interpretować jako wezwanie do uwolnienia się od lęków i wątpliwości, ufając w wyższą siłę lub wiarę, która pomoże naprawić to, co zepsute, działając "With every right we do.".
Kolejne wersy wprowadzają nieco tajemniczą, oniryczną opowieść o _"boy in the rain / He was standing waiting for for the light". Ten chłopiec, choć _"did have a reason to know", wydaje się niepewny swojej wiedzy, symbolizując ludzką intuicję i oczekiwanie na olśnienie, nawet jeśli nie jest jasne, skąd ono nadejdzie. Jego otwarte oczy, oczekujące na kogoś, i poczucie, że "the compass was turned on" w jego sercu, podkreślają nadzieję na przewodnictwo i cel. W tym fragmencie słychać typową dla Andersona skłonność do filozoficznej refleksji nad sensem istnienia i wiarą w wewnętrzne wskazówki. Jon Anderson często w swoich tekstach, zarówno solowych, jak i z Yes, promował ideę wewnętrznej zmiany i etyki w celu uczynienia świata lepszym.
Refleksja nad dobrem i złem w człowieku, wyrażona w słowach "It would seem there is no end / To the bad or goodness in man", prowadzi do wniosku, że nawet "weariest night / Just leads to a heavenly dawn". To przesłanie nadziei jest kluczowe dla utworu – sugeruje, że po najtrudniejszych chwilach zawsze następuje jaśniejszy okres, a każdy oddech, każde westchnienie ma swoje znaczenie. Taka pozytywna perspektywa jest charakterystyczna dla twórczości Jona Andersona, który często opierał się na duchowych i optymistycznych tematach.
W końcowej części piosenki, "Even this we could call music / As that would match my body connection", artysta zespala się z odbiorcą, oferując wsparcie i jedność: "Let me take your hand, I will be beside you beside". To intymne zaproszenie buduje poczucie bliskości i zrozumienia. Ostatnie wersy "He took so much a lot of my mind / I can't help believe all though is sublime / It this fate" niosą ze sobą pytanie o przeznaczenie, ale jednocześnie utwierdzają w przekonaniu o wzniosłości wszystkiego, co się dzieje. Powtarzające się "The compass will turn / And turn again" symbolizuje nieustający cykl życia, zmian, poszukiwań i odnajdywania sensu, sugerując, że ten wewnętrzny kompas zawsze będzie wskazywał drogę, niezależnie od okoliczności.
Produkcja Vangelisa nadaje piosence jej unikalny, eteryczny charakter, z pełnymi, otulającymi dźwiękami syntezatorów, które idealnie współgrają z wielowarstwowym wokalem Jona Andersona. Ich współpraca jest przykładem zderzenia geniuszu lirycznego Andersona z awangardową muzyką Vangelisa, tworząc dzieła, które, jak niektórzy twierdzą, przenoszą słuchacza w "wyższy wymiar". Chociaż Private Collection nie odniosło tak dużego sukcesu komercyjnego jak niektóre inne albumy duetu, utwory takie jak "Beside" pozostają ponadczasowymi przykładami ich synergii, oferując poczucie optymizmu i nadziei, oraz głębszego sensu życia.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?