Fragment tekstu piosenki:
Kocham cię ziomuś, za to co mu robisz
Czy możesz go jeszcze głębiej włożyć?
Wkładaj
Do dupy Miszorowi
Kocham cię ziomuś, za to co mu robisz
Czy możesz go jeszcze głębiej włożyć?
Wkładaj
Do dupy Miszorowi
"Diss na Miszora" autorstwa Gimpsona (Tomasza Działowego) to utwór, który doskonale wpisuje się w nurt kontrowersyjnych i często wulgarnych "diss tracków" charakterystycznych dla wczesnej polskiej sceny YouTube. Piosenka, będąca skrajnie prowokacyjnym i obscenicznym atakiem słownym, skierowana jest głównie przeciwko youtuberowi o pseudonimie Miszor, ale angażuje również inne znane postacie, takie jak RockAlone2k, Perla i Rojo. Celem Gimpsona było niewątpliwie wywołanie szoku, reakcji i podsycanie internetowego "dramy", co było wówczas skuteczną strategią na budowanie zasięgów.
Już pierwsze wersy, takie jak „RockAlone2k jebie w dupę Miszora / Kiedy jego zapina wtedy jest braga”, ustanawiają bezkompromisowo wulgarny i seksualnie agresywny ton. Tekst bazuje na drastycznych, wręcz pornograficznych fantazjach, mających na celu maksymalne upokorzenie Miszora. Użycie zwrotów typu „Ładuj kutasa / Ładuj w dupala” czy „Niech biedny Miszor ryjem zapierdala o podłogę” nie pozostawia wątpliwości co do intencji – to czysta deklasacja i próba psychicznego zniszczenia. Mimo to, w kontekście tego typu twórczości, często balansuje to na granicy czarnego humoru i groteski.
Ciekawostką jest fakt, że Gimpson (znany również jako Gimper) jest postacią, której twórczość wielokrotnie budziła kontrowersje, a on sam często angażował się w podobne konflikty, np. „Diss na Rocka” czy „Diss na Gonciarza”. Teledyski i teksty jego piosenek nierzadko zawierały wulgaryzmy i treści erotyczne, co często skutkowało ograniczeniami wiekowymi na platformach. W przypadku "Dissa na Miszora", treść jest na tyle ekstremalna, że jeden z filmów na YouTube z tym utworem miał wyłączone komentarze z powodu "Family friendly content". To ironia, zważywszy na charakter tekstu.
W utworze pojawia się zaskakująca dynamiczność relacji. Początkowa dominacja RockAlone2k nad Miszorem, akceptowana i wręcz aprobująca ze strony podmiotu lirycznego („Jesteś moim Bogiem / Kocham cię ziomuś, za to co mu robisz”), ulega odwróceniu w drugiej zwrotce: „Jak Miszor Rocka w dupę teraz ładuje / Jest zamiana / Ja to toleruję / To jest dobre, że się zamieniają / Zamiana jest rolami”. Ten fragment sugeruje, że cała sytuacja może być elementem szerzej zakrojonej, performatywnej gry między youtuberami, gdzie role „kata” i „ofiary” są płynne, a nawet zamienne. Nie chodzi tu o prawdziwy akt przemocy, lecz o symboliczne „rozliczenie” czy „zabawę” w upokorzenie, typową dla internetowych "beefów". Tego typu twórczość często jest tworzona "na zajawce i w chorym tempie", a jej celem nie jest obrażenie kogokolwiek, lecz satyra, co Gimpson sam podkreślał w opisach innych swoich utworów.
Druga zwrotka rozszerza krąg „bohaterów” o Perli i Rojo, co świadczy o tym, że utwór był częścią większego uniwersum polskiego YouTube i odnosił się do wewnętrznych rozgrywek w środowisku twórców. Fragmenty takie jak „Teraz Perla twoja kolej / A ty Rojo do śmietnika sobie polej / Polej sobie szczyną, kiedy tylko możesz to zrobić” czy późniejsze „Miszor zrób mi loda / Bo inaczej będzie zgoda na roli bara, bara, bara chuj” kontynuują linię seksualnej i fizycznej degradacji, ale również podkreślają performacyjny charakter tych "dissów" jako formy interakcji. Możliwe, że cała piosenka była z góry ukartowaną prowokacją lub artystycznym wyrażeniem wzajemnych animozji w prześmiewczej formie.
Warto zauważyć, że Gimpson (Gimper) sam w późniejszych latach wycofywał się z tego typu kontrowersyjnych treści. Istnieją wzmianki, że "Gimson chyba w końcu zrozumiał że że trzeba coś. powiedzieć. no i powiedział że w sumie tego disoru na Miszora nie zrobi bo jest B.". To sugeruje, że z perspektywy czasu artysta mógł uznać ten utwór za zbyt ekstremalny lub nieodpowiedni, zwłaszcza w kontekście nowej świadomości na temat szkodliwych skutków sharentingu i atakowania dzieci w internecie, co było dyskutowane w kontekście Miszora, syna RockAlone2k. W przeszłości krytykowano jego twórczość jako "gównianą" i "żenującą", choć jednocześnie odnosił sukcesy, a jego albumy trafiały na szczyty list sprzedaży.
Podsumowując, "Diss na Miszora" to wysoce kontrowersyjny i wulgarny utwór, który świadomie przekraczał granice dobrego smaku. Mimo swej szokującej formy, należy go interpretować w kontekście wczesnej, dzikiej kultury YouTube, gdzie "diss tracki" były narzędziem do budowania zasięgów, angażowania widzów i odgrywania internetowych ról, często z dużą dozą satyry i ironii. Utwór stanowił moment w historii polskiego internetu, ukazując, jak twórcy posługiwali się prowokacją i szokiem, aby zwrócić na siebie uwagę i podsycić dyskusje w swojej społeczności.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?