Interpretacja Season of the witch - Donovan

Fragment tekstu piosenki:

You've got to pick up every stitch,
You've got to pick up every stitch,
You've got to pick up every stitch,
Mm, must be the season of the witch,

O czym jest piosenka Season of the witch? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Donovana

Piosenka „Season of the Witch” Donovana, wydana w 1966 roku na albumie Sunshine Superman, jest hipnotyzującym i nieco niepokojącym dziełem, które z miejsca zyskało status kultowego, choć nigdy nie było promowane jako singiel. Utwór ten, uważany za jeden z pierwszych w gatunku psychodelii, doskonale oddaje nastrój zmieniających się czasów lat 60.. Jednak wbrew tytułowi, nie chodzi w nim o prawdziwe czarownice, lecz o narastającą paranoję i „spadającą ciemność”, która, zdaniem artysty, zwiastowała koniec niewinności i początek trudniejszych czasów.

Donovan w wywiadach wielokrotnie podkreślał proroczy charakter utworu. Wyjaśnił, że piosenka opowiadała o „bitnikach, którzy chcieli się wzbogacić” oraz o infiltracji kultury bohemy w kulturze popularnej, co miało dwuznaczny, nieco ironiczny charakter. Mówił, że „to była również przepowiednia. Dotyczyła aresztowania, choć oczywiście wtedy nie mogłem tego wiedzieć”. Rzeczywiście, artysta został aresztowany za posiadanie haszyszu w 1966 roku, co tylko utwierdziło go w przekonaniu o proroczej naturze „Season of the Witch”. Ten incydent, będący jednym z pierwszych głośnych aresztowań gwiazdy pop za narkotyki, stanowił symboliczny początek końca swobodnych lat 60. i nadejścia represji. Inspiracją dla tej atmosfery niepokoju był także brytyjski horror z 1962 roku, The Night of the Eagle (znany również jako Burn Witch Burn).

Tekst piosenki rozpoczyna się od introspekcji: „When I look out my window, Many sights to see. And when I look in my window, So many different people to be” (Kiedy wyglądam przez okno, Wiele rzeczy do zobaczenia. A kiedy patrzę w moje okno, Tak wiele różnych osób, którymi mogę być). Ta fraza ustanawia dualizm między obserwacją świata zewnętrznego a wewnętrzną refleksją nad własną tożsamością i jej płynnością w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Powtarzające się „That it’s strange, so strange” (To dziwne, takie dziwne) wzmacnia poczucie dezorientacji i niepokoju w obliczu tej transformacji.

Centralnym, powracającym motywem jest wers „You’ve got to pick up every stitch” (Musisz pozbierać każdy ścieg). Można to interpretować jako ostrzeżenie przed pozostawieniem czegokolwiek osobistego, co mogłoby zostać wykorzystane w praktykach magicznych, co Donovan sam określał jako żartobliwe nawiązanie do wiedźm. Jednak szersza interpretacja wskazuje na konieczność bycia czujnym i ostrożnym w „sezonie czarownic”. To wezwanie do pilności i uwagi, do niepozostawiania niczego przypadkowi w obliczu nadchodzącej, niejasnej groźby.

Kolejne wersy: „When I look over my shoulder, What do you think I see? Some other cat looking over His shoulder at me” (Kiedy patrzę przez ramię, Co myślisz, że widzę? Jakiś inny koleś patrzący przez Swoje ramię na mnie) doskonale oddają poczucie paranoi i wzajemnej nieufności, które narastały w tamtych czasach. Poczucie bycia obserwowanym, utrata prywatności, a może nawet poczucie, że wszyscy stają się „dziwni” – to wszystko przyczynia się do tej mrocznej atmosfery. Wzmianka o „Beatniks are out to make it rich” (Bitnicy chcą się wzbogacić) jest bezpośrednim komentarzem Donovana na temat komercjalizacji ruchu bohemy, który, jak uważał, zatracał swoje pierwotne ideały. „The rabbits running in the ditch” (Króliki uciekające w rowie) to intrygująca metafora, która może sugerować obecność fałszywych proroków lub ludzi o mniej szlachetnych intencjach, działających w ukryciu.

Melodia utworu, charakteryzująca się minimalistycznym, bluesowym brzmieniem i powtarzającym się riffem gitarowym, buduje narastające napięcie i złowrogą atmosferę. Donovan nauczył się akordu D7#9 od Berta Janscha, a następnie grał riff przez siedem godzin bez przerwy w „bohemian pad”, tworząc podstawę piosenki. Producent Mickie Most, odpowiedzialny za wiele hitów pop tamtych czasów, nadał piosence „Season of the Witch” charakterystyczny, basowy i nieco surowy styl, który idealnie współgrał z enigmaticznymi tekstami Donovana. Co ciekawe, podczas nagrywania były problemy z poziomem basu, który „wchodził na czerwone”, co inżynierowie początkowo chcieli zredukować, ale Donovan nalegał na jego podkręcenie, co tylko wzmocniło „spooky feeling” utworu.

„Season of the Witch” to nie tylko piosenka, ale także ostrzeżenie Donovana o ciemniejszej stronie wolności i psychodelicznej epoki, która mogła prowadzić do manipulacji i wykorzystywania. Utwór stał się klasykiem, który był coverowany przez wielu artystów, w tym Ala Koopera, Stephena Stillsa, Vanillę Fudge, Lanę Del Rey czy Joan Jett. Pojawił się również w filmie George’a Romero z 1973 roku, również zatytułowanym Season of the Witch, oraz w reklamie Microsoft Windows Phone 7. Nawet Led Zeppelin często rozgrzewali się, grając ten utwór podczas prób dźwięku. Ta piosenka to ponure, ale fascynujące świadectwo czasów, w których szaleństwo i zmiana wisiały w powietrzu, a Donovan uchwycił je z niezwykłą precyzją.

12 września 2025
2

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top