Interpretacja Dark Entries - Bauhaus

Fragment tekstu piosenki:

I will scream in vain
Oh please miss Lane
Leave me with some pain
Went walking through this city's neon lights

O czym jest piosenka Dark Entries? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Bauhausu

Utwór „Dark Entries” zespołu Bauhaus, wydany jako singiel w styczniu 1980 roku, to esencja post-punka i wczesnego gotyku, który zaskakuje swoją „o wiele bardziej punkową” i graną w „szaleńczym tempie” naturą, odróżniającą go od niektórych późniejszych, bardziej stonowanych dzieł zespołu. Już samo otwarcie kompozycji – burza sprzężeń i perkusji trwająca przez 45 sekund – buduje atmosferę intensywności i chaosu, która idealnie wprowadza w mroczny i niepokojący świat tekstu.

Kluczową informacją dla interpretacji jest fakt, że piosenka ta jest silnie inspirowana powieścią Oscara Wilde’a „Portret Doriana Graya”. Peter Murphy, frontman Bauhaus, w wywiadzie dla magazynu Mojo we wrześniu 2010 roku, określił tę książkę jako swoją ulubioną, chwaląc jej „narcystyczne i ezoteryczne wnętrze”, a także nazywając ją „historią gwiazdy rocka”. To literackie tło nadaje tekstowi głębię i wielowymiarowość, łącząc miejską dekadencję z egzystencjalnym rozkładem.

Początkowe wersy, takie jak „Caressing bent up to the jug again / With sheaths and pills / Invading all those stills / In a hovel of a bed / I will scream in vain”, malują obraz upadku i uzależnienia. Można je interpretować jako scenę, w której bohater, skulony w nędznym łóżku, otoczony rekwizytami używek – butelkami, prezerwatywami i pigułkami – pogrążony jest w szponach nałogu, naruszając ciszę swojego nędznego życia. To fizyczne i moralne zniszczenie jest wstępem do dalszej podróży w ciemne zakamarki ludzkiej psychiki.

W dalszej części pojawia się bezpośrednie nawiązanie do „Portretu Doriana Graya” w wersie „Oh please miss Lane / Leave me with some pain”. „Miss Lane” jest niemal pewnie zmienionym imieniem Sybil Vane, aktorki, w której Dorian Gray zakochał się, by potem okrutnie ją porzucić, co doprowadziło do jej samobójstwa. Ta prośba o pozostawienie z bólem może być wyrazem masochistycznego pragnienia kary lub ucieczki od obojętności, symbolizującej moralną pustkę.

Spacer „przez neonowe światła tego miasta / W strachu przed zamaskowaniem / Mojej perwersyjnej powłoki” ukazuje bohatera w stanie ciągłego lęku przed ujawnieniem jego prawdziwej, zniekształconej natury, co jest centralnym motywem powieści Wilde’a. Moment spotkania z drugą osobą „I came upon your room / It stuck into my head / We leapt into the bed degrading even lice” prowadzi do obnażenia ukrytych pragnień i mrocznych stron. Wers „You took delight in taking down / All my shielded pride / Until exposed / Became my darker side” jest bezpośrednim odzwierciedleniem procesu korupcji moralnej Doriana Graya, gdzie zewnętrzny blask ustępuje miejsca wewnętrznemu zepsuciu, a „osłonięta duma” rozpada się, odsłaniając „ciemniejszą stronę”.

Kolejne fragmenty utworu dotykają tematu prostytucji i eksploatacji, pogłębiając obraz dekadencji. „Puckering up and down some avenue of sin / Too cheap to ride / They're worth a try” sugeruje ulice grzechu, tanie, przelotne spotkania. Następnie tekst koncentruje się na postaci, która „nagabuje / W swoich brązowo garbowanych buciorach / Kręcąc się w jakimś rzędzie samotnych diabłów”. Ta postać precyzyjnie „wskazuje / Celując w ofiary z wyższej klasy”„chodzące czeki pieniężne posiadające dziury” – oferując swoje usługi i wykorzystując „swe najlepsze lata”. Obraz ten odnosi się do cynicznej, pozbawionej emocji wymiany, w której „luźno tkane tkaniny / Samotnych urzędników biurowych” są równie dobrym celem, a „każda pozycja zaspokoi jego zielono-dolarowe oko”. Jest to bezwzględny portret społeczeństwa pogrążonego w pogoni za hedonizmem i materializmem, gdzie relacje międzyludzkie sprowadzają się do transakcji.

Muzycznie „Dark Entries” podkreśla tematykę liryczną swoją surowością i mocnym brzmieniem, które w połączeniu z nerwowym riffem i teatralnym wokalem Petera Murphy’ego tworzą atmosferę chaosu i beznadziei. Utwór ten, będący jednym z najbardziej wpływowych w gatunku, został umieszczony przez Micka Mercera na 4. miejscu listy „Trzydziestu najlepszych nagrań gotyckich wszech czasów”, co świadczy o jego znaczeniu i trwałym wpływie na muzykę. Całość stanowi przerażający, a zarazem pociągający obraz upadku moralnego, poszukiwania tożsamości w miejskim zgiełku oraz zgubnej siły mrocznych pragnień.

10 września 2025
2

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top