Fragment tekstu piosenki:
Fear and lies get at us
Close your eyes look at us
Don't fall down we're so far gone now
Fear and lies get at us
Fear and lies get at us
Close your eyes look at us
Don't fall down we're so far gone now
Fear and lies get at us
Utwór „Look at us” brytyjskiego kolektywu Archive, będący pierwszym singlem z ich nadchodzącego trzynastego albumu studyjnego zatytułowanego Glass Minds, zaplanowanego na 27 lutego 2026 roku, jawi się jako intensywna i niepokojąca refleksja nad kondycją współczesnego świata. Darius Keeler, jeden ze współzałożycieli Archive, sam określił tę piosenkę jako „po prostu petardę!” z „niepokojącymi tekstami, które interpretuję jako odzwierciedlenie naprawdę zniekształconego świata, w którym żyjemy”. To kluczowe spojrzenie od samego twórcy natychmiast ustawia kontekst dla głębokiej analizy tekstu.
Początkowe wersy – „It's not out of love it's out of hurt / Tears will drown us out till nothing's left” – uderzają z bezwzględną szczerością, sugerując, że wiele działań i relacji, które mogłyby być postrzegane jako wynik miłości, w rzeczywistości ma swoje korzenie w bólu. Łzy, będące symbolem cierpienia i żalu, są tu potężnym, niszczycielskim żywiołem zdolnym pochłonąć wszystko, nie pozostawiając nic. To obraz apokaliptyczny, gdzie wewnętrzny ból jednostki czy społeczeństwa przeradza się w totalną zagładę. Ciągłe „running running running out” oddaje poczucie nieustannej ucieczki, wyczerpywania się zasobów, energii, nadziei, a może nawet czasu. To bieg donikąd, pogoń za czymś, co już się kończy, lub ucieczka przed nieuchronnym.
Motyw zniszczenia kontynuowany jest w linii „And fires will burn us burn us burn us out”. Ogień, często kojarzony z oczyszczeniem, tutaj jawi się jako siła wyłącznie destrukcyjna, która spopieli, wypali do cna, nie pozostawi niczego. W połączeniu z motywem utonięcia w łzach, rysuje się wizja świata, w którym ludzkość jest niszczona przez własne emocje i konsekwencje swoich działań, zarówno poprzez zalanie, jak i spalenie. Jesteśmy świadkami samonapędzającej się spirali autodestrukcji.
Refren, powtarzający się niczym mantra, jest sednem przekazu: „Fear and lies get at us / Close your eyes look at us / Don't fall down we're so far gone now”. Strach i kłamstwa są siłami, które atakują, przenikają i definiują naszą rzeczywistość. W kontekście wypowiedzi Dariusa Keelera o „zniekształconym świecie”, te dwa elementy wydają się być fundamentem tej deformacji. Wzywając do „Close your eyes look at us” („zamknij oczy, spójrz na nas”), piosenka stwarza paradoksalną prośbę. Zamknięcie oczu może oznaczać potrzebę odwrócenia się od zewnętrznego, kłamliwego obrazu, by spojrzeć w głąb, zobaczyć prawdziwy stan rzeczy. To spojrzenie wewnętrzne, introspekcja, która pozwala dostrzec, jak bardzo „we're so far gone now” – jak bardzo odeszliśmy od tego, co było, od ideałów, od siebie samych. Jest to ponure stwierdzenie o nieodwracalności, o przekroczeniu punktu, z którego nie ma już powrotu. Ostrzeżenie „Don't fall down” wydaje się być rozpaczliwą próbą utrzymania resztek nadziei lub stabilności w obliczu nieuchronnego upadku.
Powtarzające się „And I keep hearing voices screaming out / Save us from ourselves it's screaming out” podkreśla wewnętrzny konflikt i wołanie o ratunek, ale nie od sił zewnętrznych, lecz od nas samych. To uświadomienie sobie, że największym zagrożeniem jest ludzka natura, jej słabości, egoizm, skłonność do strachu i kłamstwa. To prośba o odkupienie, które musi nadejść z wewnątrz.
Ciekawostkę stanowi fakt, że reżyser teledysku do „Look at us”, Maxim Kelly, celowo zastosował estetykę „southern gothic” w czarno-białym, dokumentalnym stylu, aby podkreślić temat „kłamstw i oszustw” zawartych w piosence. Jak wyjaśnił Kelly, chciał, aby samo medium wideo ucieleśniało ten temat, wykorzystując zaufanie, jakim widzowie darzą dokumenty, tworząc „meta-komentarz na temat oszustwa, gdzie medium dosłownie staje się przesłaniem”. To dodatkowo wzmacnia interpretację tekstu jako krytyki manipulacji i zniekształceń rzeczywistości.
Podsumowując, „Look at us” to głęboko pesymistyczna, ale jednocześnie niezwykle sugestywna pieśń Archive. Jest to alarmujące wołanie o przebudzenie w świecie rządzonym przez ból, strach i kłamstwa, gdzie granica między prawdą a fałszem zanika, a ludzkość niebezpiecznie oddala się od własnego człowieczeństwa. Utwór ten, z jego hipnotyzującym i intensywnym riffem gitarowym, który Darius Keeler opisał jako „motorik vibes”, stanowi nie tylko potężne ostrzeżenie, ale również zaproszenie do refleksji nad własnym udziałem w tym „zniekształconym świecie”. Wskazuje na pilną potrzebę spojrzenia na siebie, być może z zamkniętymi oczami, aby dostrzec gorzką prawdę o tym, jak daleko zaszliśmy.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?