Fragment tekstu piosenki:
Look at me,
Tell me what you see
Are we just being everyone?
Are we being everyone?
Look at me,
Tell me what you see
Are we just being everyone?
Are we being everyone?
Piosenka "Being Everyone" autorstwa holenderskiej grupy symfonicznego metalu After Forever, pochodząca z albumu Invisible Circles z 2004 roku, to głęboka i introspektywna podróż w głąb ludzkiej tożsamości. Utwór ten doskonale wpisuje się w koncepcję całego albumu, który jest operą metalową, poświęconą dynamice kłótliwych rodzin i psychologicznemu wykorzystywaniu dzieci. Motyw ten został zainspirowany pracą gitarzysty Sandera Gommansa jako nauczyciela plastyki, który miał bezpośredni kontakt z dysfunkcyjnymi rodzinami i problemami nastolatków.
Tekst rozpoczyna się od serii pytań egzystencjalnych: „Who am I at night when my eyes are closed tight? / Who am I and where when I see far beyond?” ("Kim jestem w nocy, gdy moje oczy są mocno zamknięte? / Kim jestem i gdzie, kiedy widzę daleko poza?"). Te słowa natychmiast wprowadzają w stan refleksji nad naturą świadomości i podświadomości, sugerując, że prawdziwe "ja" może ujawniać się dopiero w snach, poza granicami codziennej rzeczywistości. Granice, sny, ukryte wspomnienia, koszmary, prawda czy wyzwanie – wszystko to staje się polem do eksploracji własnego, często nieuchwytnego, ja.
Refren „Now! Look at me, Tell me what you see / Are we just being everyone?” ("Teraz! Spójrz na mnie, Powiedz mi, co widzisz / Czy jesteśmy tylko każdym?") jest centralnym punktem utworu. Jest to bezpośrednie wezwanie do drugiego człowieka, ale jednocześnie do samego siebie, by spojrzeć na siebie z zewnątrz i zadać pytanie o indywidualność. Czy to, kim jesteśmy, jest autentyczne, czy też jedynie zbiorem ról, które odgrywamy, stając się "każdym" w sensie ulegania presji, oczekiwaniom, czy też zatracając się w zbiorowej świadomości? To pytanie nabiera szczególnego znaczenia w kontekście koncepcyjnego albumu, który opowiada o dziecku doświadczającym trudności w rodzinie. Czy dziecko to, próbując przetrwać, uczy się być "każdym" dla otoczenia, tracąc własną tożsamość?
Dalsze zwrotki kontynuują ten motyw: „Where am I? Tell me, would you go? / I should stay / Where am I, where am I? / And where should I go tonight? / Every night a different thing, / Every time you’re in a different dream / Am I me there, what am I? / Who will I be” ("Gdzie jestem? Powiedz mi, poszedłbyś? / Powinienem zostać / Gdzie jestem, gdzie jestem? / I gdzie powinienem iść dziś wieczorem? / Każdej nocy inna rzecz, / Za każdym razem jesteś w innym śnie / Czy jestem tam sobą, czym jestem? / Kim będę?"). To potęguje poczucie dezorientacji i zmienności. Sny, jako metaforyczne odzwierciedlenie wewnętrznego świata, ukazują tożsamość jako płynną, nieustannie ewoluującą. Podkreśla to również dylemat wyboru – zostać w znanej, choć może bolesnej, rzeczywistości, czy podążyć za nieznanym.
Kluczowy dla interpretacji jest także most, w którym Floor Jansen śpiewa: „I cry, I fall / I love, I hate / I know many, though no face ever stays / I breathe, I fly / I kill, I die / Though there’s nothing that I know / No-one can recall where I have been or who I was” ("Płaczę, upadam / Kocham, nienawidzę / Znam wielu, choć żadna twarz nigdy nie zostaje / Oddycham, latam / Zabijam, umieram / Choć nic nie wiem / Nikt nie pamięta, gdzie byłem ani kim byłem"). Ta sekwencja sprzecznych działań i emocji ukazuje całe spektrum ludzkiego doświadczenia w pigułce. Od głębokich uczuć po destrukcyjne instynkty, od wolności po ostateczność śmierci. Brak trwałej pamięci o sobie u innych ("No-one can recall where I have been or who I was") sugeruje poczucie izolacji, efemeryczność relacji, a także może odnosić się do dziecięcej amnezji lub utraty poczucia własnej wartości w obliczu traumy, co jest głównym tematem Invisible Circles. Bohaterka albumu, dziecko wychowywane w dysfunkcyjnej rodzinie, może czuć, że jej prawdziwe ja jest niewidzialne, zapomniane, a ona sama jest jedynie pustym naczyniem, w które wlewane są cudze oczekiwania.
Ciekawostką jest, że „Being Everyone” był promowany jako singiel, co świadczyło o nadziei zespołu na większe zainteresowanie radiowe ze względu na jego bardziej przystępne elementy. Sama Floor Jansen, w wywiadzie z 2006 roku, wspomniała, że piosenka była jedną ze "standardowych" na albumie Remagine (co jest pomyłką w kontekście albumu, ponieważ "Being Everyone" pochodzi z Invisible Circles) i że proces jej komponowania był bardzo łatwy dzięki chemii między Sanderem Gommansem a klawiszowcem Joostem van den Broekiem. To pokazuje, że mimo głębokiego i złożonego przesłania, utwór powstał w naturalny i swobodny sposób. Wideo do utworu "Being Everyone" zostało opublikowane w 2005 roku.
Podkreślone, intensywne emocje w tekście, połączone z pytaniem o bycie "każdym", stanowią poruszającą metaforę utraty autentycznego ja w obliczu zewnętrznych nacisków i wewnętrznych konfliktów. Piosenka After Forever, choć osadzona w szerszym kontekście albumu koncepcyjnego, pozostaje uniwersalnym hymnem o poszukiwaniu i kwestionowaniu własnej tożsamości.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?