Fragment tekstu piosenki:
I don't want this black cloud anymore
I don't want this dead doubt anymore
Weighing me down
Stressing me out
I don't want this black cloud anymore
I don't want this dead doubt anymore
Weighing me down
Stressing me out
"Gloom Boys" autorstwa Waterparks to utwór z debiutanckiego albumu zespołu, Double Dare, wydanego 4 listopada 2016 roku. Piosenka stała się czwartym i ostatnim singlem z albumu w 2017 roku. Liryka, napisana przez Awstena Knighta, wnikliwie ukazuje złożoną relację między procesem twórczym, stanem emocjonalnym artysty a jego wewnętrznymi zmaganiami.
Tekst zaczyna się od szczerego wyznania, że pisanie następuje tylko w chwilach stresu i smutku, co jest metaforą tworzenia sztuki z trudnych emocji: "It's kind of messed up / The only time I write / Is when I'm stressed or sad / And turn out the light". To sugeruje, że dla podmiotu lirycznego cierpienie jest nierozerwalnie związane z kreatywnością. Pojawia się również poczucie niepewności i braku wartości, wyrażone w słowach: "I'm afraid I messed up / And I'm not worth my blisters / Because birthdays and Christmas / Are not on my wish list". Te linie odzwierciedlają brak radości z typowych, radosnych wydarzeń, co może wskazywać na głębszy stan melancholii lub nawet depresji.
Interesującym aspektem twórczości Waterparks, często podkreślanym przez fanów i krytyków, jest tendencja do tworzenia radosnych, chwytliwych melodii, które kontrastują z mrocznymi i introspektywnymi tekstami. Awsten Knight sam to komentuje, śpiewając: "I like happy songs / With titles that don't match at all", co jest de facto autokomentarzem do stylu zespołu. To zjawisko jest widoczne w wielu utworach Waterparks, gdzie smutne teksty są zamaskowane optymistycznymi melodiami, a "Gloom Boys" jest tego doskonałym przykładem. Wideo do utworu "Gloom Boys" również odzwierciedla ten ekscentryczny i często humorystyczny, ale jednocześnie mroczny styl, ukazując członków zespołu w nietypowych sytuacjach, takich jak "przesłuchania" na basistę, co było żartobliwym nawiązaniem do tego, że zespół nie ma stałego basisty. Materiał wideo do "Gloom Boys" został nakręcony w Telge Park w Cypress w Teksasie.
Refren: "You're so cold / I've got to know / What made you so / Scared to be alone? / I've got to know / Who chilled your bones / That wasn't me", może być interpretowany na kilka sposobów. Może być skierowany do innej osoby, która stała się emocjonalnie niedostępna, a podmiot liryczny dystansuje się od bycia przyczyną tego stanu. Jednak, biorąc pod uwagę introspekcyjny charakter piosenki, równie dobrze może to być dialog wewnętrzny, gdzie artysta zwraca się do własnej, zimnej i zdystansowanej części siebie, próbując zrozumieć źródło swojego strachu przed samotnością lub emocjonalnym chłodem. Co ciekawe, fani dyskutowali na temat dokładnego brzmienia ostatniej linijki refrenu, zastanawiając się, czy to "that wasn't me" czy "and was it me".
Kolejne wersy, "When I feel brave / And gather my words / My speech I gripped / Starts to slip and slur / I don't want this black cloud anymore / I don't want this dead doubt anymore / Weighing me down / Stressing me out", ukazują walkę z wyrażaniem siebie i narastającym ciężarem negatywnych myśli. Czarna chmura i martwe zwątpienie to potężne metafory przytłaczających uczuć, które uniemożliwiają swobodną komunikację i powodują wewnętrzne wyczerpanie.
Koncepcja "Gloom Boys" rozwinęła się w fandomie Waterparks, dając początek terminowi "gloom boy season", który fani łączą z depresją sezonową. Awsten Knight wielokrotnie aluzyjnie nawiązywał do tego stanu w swoich tekstach, np. w piosence "Crybaby" ("maybe I can sleep through my mood till June") czy "Christmas" ("I fell asleep last winter, woke up and it was august. Nothing much has changed, I still feel the same, but I'm slowly making progress"). To pokazuje, jak osobiste doświadczenia lidera zespołu znajdują odzwierciedlenie w jego twórczości i rezonują z odbiorcami.
Finałowy mostek, "I brought a knife to a gunfight / I brought my words to a fistfight / I brought my hell to you / And now the boys are back / The boys are sad", jest potężnym obrazem bezbronności i nieprzystosowania do walki. Przyniesienie noża na strzelaninę czy słów na bójkę symbolizuje podejmowanie próby rozwiązania problemów niewłaściwymi narzędziami – może emocjonalną wrażliwością w sytuacji wymagającej twardości, lub próbą komunikacji tam, gdzie panuje agresja. Wprowadzenie "mojego piekła" do kogoś lub do sytuacji sugeruje, że podmiot liryczny przynosi ze sobą swoje wewnętrzne zmagania i cierpienie. Powracające "And now the boys are back / The boys are sad" może być melancholijnym stwierdzeniem powrotu do znajomego stanu smutku, zbiorowego poczucia przygnębienia, które jest wspólnym doświadczeniem dla "chłopców" – być może zespołu, fanów, lub po prostu wszystkich, którzy identyfikują się z tymi emocjami. Istnieje również teoria fanowska, że głos Awstena Knighta w "Gloom Boys", po lekkim spowolnieniu, brzmi podobnie do głosu Brendona Uriego z Panic! At The Disco, co stało się podstawą zabawnej "teorii spiskowej" w fandomie.
Podsumowując, "Gloom Boys" to głęboka i wielowymiarowa piosenka, która z jednej strony ukazuje ból i trudności twórczego procesu napędzanego negatywnymi emocjami, a z drugiej – jest autoironicznym komentarzem do stylu Waterparks, gdzie smutek i lęk są opakowane w pozornie radosne dźwięki. Jest to utwór o walce z wewnętrznymi demonami, niemożności wyrażania siebie i poszukiwaniu zrozumienia, zarówno dla siebie, jak i dla innych.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?