Interpretacja Jaskółka uwięziona - Stan Borys

Fragment tekstu piosenki:

Przeraża mnie ta chwila, która jej wolność skradła
Jaskółka czarny brylant, wrzucony tu przez diabła.
Na wieczne wirowanie, na bezszelestną mękę
Na gniazda niezaznanie, na przeklinanie piękna.

O czym jest piosenka Jaskółka uwięziona? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Stana Borysa

Piosenka „Jaskółka uwięziona” Stana Borysa to utwór, który z miejsca stał się hymnem wolności, przemawiając do wyobraźni słuchaczy w dobie PRL-u, choć jego geneza i interpretacja wykraczają daleko poza polityczny kontekst. Tekst autorstwa Kazimierza Szemiotha i muzyka Janusza Kępskiego z 1973 roku stworzyły dzieło o głębokiej symbolice, które do dziś fascynuje i porusza.

Początkowo Stan Borys był niechętny do zaśpiewania „Jaskółki uwięzionej”. Jak sam wspomina, było to siedemnaście zwrotek, a on, jako artysta piszący własną poezję, był bardzo czuły na słowo i nie był przekonany, czy tekst mu się spodoba. Dopiero opowieść Szemiotha, bazująca na autentycznym zdarzeniu, zmieniła jego podejście. Poeta zobaczył uwięzione ptaki w opuszczonej katedrze gdańskiej – być może nawet w kościele Mariackim – z powybijanymi oknami, co stało się inspiracją do stworzenia wiersza. Borys, który sam lubił odwiedzać puste kościoły, szukając w nich skupienia i inspiracji do recytacji, poczuł głęboką identyfikację z tym obrazem, widząc w nim metaforę własnego zbuntowania i uwięzienia. Zgodził się zaśpiewać, ale pod warunkiem znaczących cięć w tekście.

Centralnym obrazem piosenki jest jaskółka uwięziona w katedrze. Już pierwsze wersy: „Jaskółka czarny sztylet, wydarty z piersi wiatru / Nagła smutku kotwica, z niewidzialnego jachtu” [tekst] budują wizję czegoś dzikiego, niezależnego i ulotnego, co zostaje brutalnie zatrzymane. Sztylet symbolizuje ostrość, szybkość i niebezpieczeństwo, a kotwica nagłe unieruchomienie. Katedra, z jej „sklepienia siecią wysoką” [tekst], jawi się jako monumentalna pułapka. To miejsce, które z założenia ma być przestrzenią sacrum i wolności ducha, staje się dla jaskółki więzieniem, niczym „śmierć kamienna bryła / Jak wyrok naw prostokąt” [tekst]. Jest to silna metafora utraty wolności i zamknięcia w sztywnych ramach, być może systemu, społecznych oczekiwań, czy też osobistych ograniczeń. Niektórzy interpretują ją jako symbol uwięzionej wolności, a nawet śmierć.

W kolejnych strofach jaskółka jest przedstawiona jako „błyskawica w kościele obumarłym” [tekst], która „tnie jak czarne nożyce lęk, który ją ogarnia” [tekst]. To dynamiczne porównanie podkreśla jej naturę – energię, żywotność, która w obliczu uwięzienia przeobraża się w rozpacz i próbę walki z otaczającym ją strachem. Obumarły kościół może symbolizować bezduszność otoczenia lub utratę nadziei. Stan Borys w jednym z wywiadów podkreślał, że „Jaskółka” była symbolem nie tylko jego osobistych przeżyć, ale także ludzi, którzy czuli się uwięzieni w ówczesnej rzeczywistości. To sprawiło, że utwór szybko stał się przebojem, bo to ludzie decydowali, że jaskółka, mimo uwięzienia, jest symbolem wolności.

Dalsze wersy – „Jaskółka siostra burzy, żałoba fruwająca / Ponad głowami ludzi, w których się troska błąka” [tekst] – ukazują jaskółkę jako uosobienie smutku i niespokojnej duszy, która swym losem dotyka i odzwierciedla troski innych. Jest „znakiem podniebnym jak symbol nieuchwytna / Zwabiona w chłód katedry przestroga i modlitwa” [tekst]. To połączenie ulotności symbolu z namacalną grozą przestrogi i nadzieją modlitwy, która jednak nie przynosi natychmiastowego ratunku.

Kulminacyjny moment następuje, gdy tekst opisuje konsekwencje uwięzienia: „Nie przetnie białej ciszy pod chmurą ołowianą / Lotu swego nie zniży nad łąki złotą plamą” [tekst]. Jaskółka traci możliwość powrotu do naturalnego środowiska, do słońca i wolności. Cisza staje się barierą, a ołowiana chmura symbolem beznadziei. Wolność zostaje ukradziona, co rodzi głęboki lęk: „Przeraża mnie ta chwila, która jej wolność skradła / Jaskółka czarny brylant, wrzucony tu przez diabła” [tekst]. Porównanie do „czarnego brylantu” jest intrygujące – brylant to coś cennego, ale tutaj „czarny” i „wrzucony przez diabła” nadaje mu posmak przekleństwa, piękna skażonego cierpieniem, cennego daru przemienionego w źródło udręki.

Ostatnia strofa to przejmujące wyliczenie kar: „Na wieczne wirowanie, na bezszelestną mękę / Na gniazda niezaznanie, na przeklinanie piękna” [tekst]. Jaskółka jest skazana na wieczne, bezowocne błądzenie w zamkniętej przestrzeni, na cichą, niewidzialną dla świata mękę, na samotność bez nadziei na dom i bliskość. Najbardziej tragiczne jest „przeklinanie piękna” – idea, że to, co piękne (katedra, życie, sama jaskółka), stało się źródłem cierpienia i przekleństwa. To odzwierciedla głębokie rozczarowanie i bezsilność wobec utraconej wolności.

Historia piosenki nie byłaby kompletna bez walki z cenzurą. Władze PRL-u siedmiokrotnie odmawiały nagrania „Jaskółki uwięzionej”, tłumacząc, że „w PRL-u wszyscy są wolni, więc dlaczego ta jaskółka nagle jest uwięziona”. Stan Borys był wzywany do centralnego urzędu cenzury i jak sam przyznaje, stał się „nieugięty, niezłomny i wyklęty”. Ostatecznie jednak utwór ujrzał światło dzienne i zdobył serca publiczności na Festiwalu w Opolu w 1973 roku, co stanowiło przełom w karierze Borysa. Co ciekawe, Stan Borys nosił się jak Chrystus Niefrasobliwy w skórzanym płaszczu, a jego „biblijny wizerunek” również był solą w oku ówczesnych władz, co skutkowało wycinaniem go z programów telewizyjnych. Mimo tych trudności, „Jaskółka uwięziona” stała się ponadczasowym hymnem wolności, przemawiającym do pokoleń i dowodzącym siły poezji i muzyki w wyrażaniu uniwersalnych ludzkich tęsknot. Warto też dodać, że utwór ten, dzięki wysokim dźwiękom i możliwości swobodnej interpretacji, pozwolił Stanowi Borysowi na scenie „do woli się wydzierać”, co było dla niego formą ekspresji i autentyczności. Istnieje również ciekawa hipoteza, że jaskółka w tekście może odnosić się nie do jaskółki dymówki, lecz do jerzyka, ze względu na ich sposób lotu i częste przebywanie wokół wysokich budowli, takich jak katedry. Jednakże dla interpretacji symbolicznej utworu rodzaj ptaka ma mniejsze znaczenie niż jego symbolika wolności i uwięzienia.

11 września 2025
6

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top