Fragment tekstu piosenki:
Przeraża mnie ta chwila, która jej wolność skradła
Jaskółka czarny brylant, wrzucony tu przez diabła.
Na wieczne wirowanie, na bezszelestną mękę
Na gniazda niezaznanie, na przeklinanie piękna.
Przeraża mnie ta chwila, która jej wolność skradła
Jaskółka czarny brylant, wrzucony tu przez diabła.
Na wieczne wirowanie, na bezszelestną mękę
Na gniazda niezaznanie, na przeklinanie piękna.
Piosenka „Jaskółka uwięziona” Stana Borysa to utwór, który z miejsca stał się hymnem wolności, przemawiając do wyobraźni słuchaczy w dobie PRL-u, choć jego geneza i interpretacja wykraczają daleko poza polityczny kontekst. Tekst autorstwa Kazimierza Szemiotha i muzyka Janusza Kępskiego z 1973 roku stworzyły dzieło o głębokiej symbolice, które do dziś fascynuje i porusza.
Początkowo Stan Borys był niechętny do zaśpiewania „Jaskółki uwięzionej”. Jak sam wspomina, było to siedemnaście zwrotek, a on, jako artysta piszący własną poezję, był bardzo czuły na słowo i nie był przekonany, czy tekst mu się spodoba. Dopiero opowieść Szemiotha, bazująca na autentycznym zdarzeniu, zmieniła jego podejście. Poeta zobaczył uwięzione ptaki w opuszczonej katedrze gdańskiej – być może nawet w kościele Mariackim – z powybijanymi oknami, co stało się inspiracją do stworzenia wiersza. Borys, który sam lubił odwiedzać puste kościoły, szukając w nich skupienia i inspiracji do recytacji, poczuł głęboką identyfikację z tym obrazem, widząc w nim metaforę własnego zbuntowania i uwięzienia. Zgodził się zaśpiewać, ale pod warunkiem znaczących cięć w tekście.
Centralnym obrazem piosenki jest jaskółka uwięziona w katedrze. Już pierwsze wersy: „Jaskółka czarny sztylet, wydarty z piersi wiatru / Nagła smutku kotwica, z niewidzialnego jachtu” [tekst] budują wizję czegoś dzikiego, niezależnego i ulotnego, co zostaje brutalnie zatrzymane. Sztylet symbolizuje ostrość, szybkość i niebezpieczeństwo, a kotwica nagłe unieruchomienie. Katedra, z jej „sklepienia siecią wysoką” [tekst], jawi się jako monumentalna pułapka. To miejsce, które z założenia ma być przestrzenią sacrum i wolności ducha, staje się dla jaskółki więzieniem, niczym „śmierć kamienna bryła / Jak wyrok naw prostokąt” [tekst]. Jest to silna metafora utraty wolności i zamknięcia w sztywnych ramach, być może systemu, społecznych oczekiwań, czy też osobistych ograniczeń. Niektórzy interpretują ją jako symbol uwięzionej wolności, a nawet śmierć.
W kolejnych strofach jaskółka jest przedstawiona jako „błyskawica w kościele obumarłym” [tekst], która „tnie jak czarne nożyce lęk, który ją ogarnia” [tekst]. To dynamiczne porównanie podkreśla jej naturę – energię, żywotność, która w obliczu uwięzienia przeobraża się w rozpacz i próbę walki z otaczającym ją strachem. Obumarły kościół może symbolizować bezduszność otoczenia lub utratę nadziei. Stan Borys w jednym z wywiadów podkreślał, że „Jaskółka” była symbolem nie tylko jego osobistych przeżyć, ale także ludzi, którzy czuli się uwięzieni w ówczesnej rzeczywistości. To sprawiło, że utwór szybko stał się przebojem, bo to ludzie decydowali, że jaskółka, mimo uwięzienia, jest symbolem wolności.
Dalsze wersy – „Jaskółka siostra burzy, żałoba fruwająca / Ponad głowami ludzi, w których się troska błąka” [tekst] – ukazują jaskółkę jako uosobienie smutku i niespokojnej duszy, która swym losem dotyka i odzwierciedla troski innych. Jest „znakiem podniebnym jak symbol nieuchwytna / Zwabiona w chłód katedry przestroga i modlitwa” [tekst]. To połączenie ulotności symbolu z namacalną grozą przestrogi i nadzieją modlitwy, która jednak nie przynosi natychmiastowego ratunku.
Kulminacyjny moment następuje, gdy tekst opisuje konsekwencje uwięzienia: „Nie przetnie białej ciszy pod chmurą ołowianą / Lotu swego nie zniży nad łąki złotą plamą” [tekst]. Jaskółka traci możliwość powrotu do naturalnego środowiska, do słońca i wolności. Cisza staje się barierą, a ołowiana chmura symbolem beznadziei. Wolność zostaje ukradziona, co rodzi głęboki lęk: „Przeraża mnie ta chwila, która jej wolność skradła / Jaskółka czarny brylant, wrzucony tu przez diabła” [tekst]. Porównanie do „czarnego brylantu” jest intrygujące – brylant to coś cennego, ale tutaj „czarny” i „wrzucony przez diabła” nadaje mu posmak przekleństwa, piękna skażonego cierpieniem, cennego daru przemienionego w źródło udręki.
Ostatnia strofa to przejmujące wyliczenie kar: „Na wieczne wirowanie, na bezszelestną mękę / Na gniazda niezaznanie, na przeklinanie piękna” [tekst]. Jaskółka jest skazana na wieczne, bezowocne błądzenie w zamkniętej przestrzeni, na cichą, niewidzialną dla świata mękę, na samotność bez nadziei na dom i bliskość. Najbardziej tragiczne jest „przeklinanie piękna” – idea, że to, co piękne (katedra, życie, sama jaskółka), stało się źródłem cierpienia i przekleństwa. To odzwierciedla głębokie rozczarowanie i bezsilność wobec utraconej wolności.
Historia piosenki nie byłaby kompletna bez walki z cenzurą. Władze PRL-u siedmiokrotnie odmawiały nagrania „Jaskółki uwięzionej”, tłumacząc, że „w PRL-u wszyscy są wolni, więc dlaczego ta jaskółka nagle jest uwięziona”. Stan Borys był wzywany do centralnego urzędu cenzury i jak sam przyznaje, stał się „nieugięty, niezłomny i wyklęty”. Ostatecznie jednak utwór ujrzał światło dzienne i zdobył serca publiczności na Festiwalu w Opolu w 1973 roku, co stanowiło przełom w karierze Borysa. Co ciekawe, Stan Borys nosił się jak Chrystus Niefrasobliwy w skórzanym płaszczu, a jego „biblijny wizerunek” również był solą w oku ówczesnych władz, co skutkowało wycinaniem go z programów telewizyjnych. Mimo tych trudności, „Jaskółka uwięziona” stała się ponadczasowym hymnem wolności, przemawiającym do pokoleń i dowodzącym siły poezji i muzyki w wyrażaniu uniwersalnych ludzkich tęsknot. Warto też dodać, że utwór ten, dzięki wysokim dźwiękom i możliwości swobodnej interpretacji, pozwolił Stanowi Borysowi na scenie „do woli się wydzierać”, co było dla niego formą ekspresji i autentyczności. Istnieje również ciekawa hipoteza, że jaskółka w tekście może odnosić się nie do jaskółki dymówki, lecz do jerzyka, ze względu na ich sposób lotu i częste przebywanie wokół wysokich budowli, takich jak katedry. Jednakże dla interpretacji symbolicznej utworu rodzaj ptaka ma mniejsze znaczenie niż jego symbolika wolności i uwięzienia.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?