Interpretacja Dead or alive - Rilès

Fragment tekstu piosenki:

It's when I'm back on my shit
And more than alive
That they want me dead
They want me dead

O czym jest piosenka Dead or alive? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Rilesa

Rilès, francusko-algierski raper, piosenkarz, autor tekstów i producent, tworzący w języku angielskim, często eksploruje w swojej muzyce tematykę tożsamości, zdrowia psychicznego i samopoznania. Utwór "Dead or Alive" z albumu "Survival Mode" z 2025 roku jest głęboką introspekcją artysty na temat jego wewnętrznych zmagań i zewnętrznych nacisków.

Początkowe wersy "I don't fuck with nobody / Well, myself is enough" od razu wprowadzają w atmosferę izolacji i samodzielności. Rilès podkreśla swoją niezależność i dystans do otoczenia, co może być zarówno wyrazem pewności siebie, jak i obroną przed negatywnymi wpływami. Jednak szybko dodaje: "Always late to the party / Wonder why", co sugeruje pewne poczucie wyobcowania lub refleksję nad tym, dlaczego zawsze znajduje się na uboczu.

Następnie artysta otwarcie mówi o swoich wrogach: "I got bad enemies / Teaming up the 3ein / It's when I'm back on my shit / And more than alive / That they want me dead". Zwrot "Teaming up the 3ein" jest intrygujący – "3ein" w języku arabskim oznacza "oko", a w kontekście potocznym może odnosić się do złego oka, zazdrości lub osób, które obserwują i życzą źle. Rilès, który ma algierskie korzenie, często odwołuje się do nich w swojej twórczości. W tym fragmencie artysta wyraża świadomość, że jego sukces i "bycie bardziej niż żywym" prowokują niechęć i pragnienie jego upadku.

Kolejna zwrotka intensyfikuje ten motyw: "They want me dead / They want me dead / They blowing candles / Burning sage / It's not a myth / That I got a skin / Thicker than fairytales they're writing". Obrazy dmuchania świec i palenia szałwii mogą symbolizować rytuały mające na celu zaszkodzenie lub oczyszczenie, ale w tym kontekście są przedstawione jako próby zniszczenia artysty. Rilès jednak odrzuca te próby, deklarując, że jego "skóra jest grubsza niż bajki, które piszą", co jest metaforą jego niezłomności i odporności na krytykę i negatywne plotki. Porównanie do "pisanych bajek" może nawiązywać do kreowanych wokół niego narracji, które są dalekie od prawdy. Dalej wzmacnia tę ideę: "They're sticking puppets / Making prayers / I fear no demon / I'm finna walk back / On burning bridges / Then go to hell". Manipulowanie lalkami i modlitwy to dalsze symbole czarnej magii lub prób kontrolowania go, ale Rilès podkreśla swój brak strachu przed demonami i gotowość do konfrontacji z konsekwencjami, nawet jeśli miałoby to oznaczać "przejście przez płonące mosty i pójście do piekła".

W części "Oh shit, man he dead / It's not me it's my Jekyll! / I try to hide it on my face / I'm nice" Rilès ujawnia swoją wewnętrzną dualność. Odniesienie do Doktora Jekylla i Pana Hyde'a jest klasycznym symbolem walki dobra ze złem w człowieku. Artysta sugeruje, że jego "ciemna strona" lub alter ego jest odpowiedzialne za trudne aspekty jego życia, podczas gdy on sam próbuje zachować pozory "miłego" człowieka. To pokazuje konflikt między publicznym wizerunkiem a prywatnymi demonami.

Dalsze wersy "Man still on a mission / I'm trying to wash up my sins / Too much on the way / I... I wait for no angel / I say I'm alive / I know it's a lie / Most times / Feeling like / My life isn't mine" ukazują Rilèsa jako osobę w ciągłej misji, dążącą do oczyszczenia z przeszłych błędów ("wash up my sins"). Przyznaje, że często czuje, iż jego życie nie należy do niego, co odzwierciedla presję i brak kontroli nad własnym losem, często odczuwaną przez artystów. Wyrażenie "I wait for no angel" podkreśla jego poleganie na sobie i brak oczekiwań na zbawienie z zewnątrz. Smutne "I say I'm alive / I know it's a lie / Most times" to bolesne przyznanie się do tego, że zewnętrzna deklaracja życia często maskuje wewnętrzne poczucie pustki lub utraty.

Ostatnia sekcja, "Free me / Free me / Free me", jest desperackim wołaniem o wyzwolenie. To powtórzenie jest potężne i emocjonalne, podsumowując walkę Rilèsa o wolność – nie tylko od zewnętrznych oczekiwań i wrogów, ale przede wszystkim od własnych niepewności i wewnętrznych demonów.

Warto dodać, że Rilès jest artystą typu "zrób to sam" (DIY), który samodzielnie pisze, produkuje i miksuje swoją muzykę, tworząc unikalne brzmienie. Jego styl muzyczny to mieszanka hip-hopu, soulu, R&B i gospelu, z silnymi wpływami amerykańskiego rapu, zwłaszcza Kanye Westa. Artysta studiował literaturę angielską, co widać w jego wyrafinowanych tekstach.

Ciekawostką jest również wyzwanie "Survival Run", które Rilès podjął na początku 2025 roku, tuż przed premierą albumu "Survival Mode" i teledysku do "Dead or Alive". Raper biegał na bieżni przez 24 godziny non-stop, z ruchomymi piłami tarczowymi umieszczonymi za nim, symbolizującymi ciągłą presję i potrzebę nieustannej walki o przetrwanie. Ten fizyczny i artystyczny wyczyn był odzwierciedleniem tematów odporności i przekraczania ludzkich granic, które porusza w utworze "Dead or Alive" i na całym albumie. W wywiadzie dla Le Parisien Rilès wyjaśnił, że "głównym powodem było połączenie dzieła dźwiękowego z dziełem wizualnym, aby przekazać moje przesłanie o przekraczaniu siebie i przetrwaniu". Powiedział również, że to doświadczenie było trudniejsze niż oczekiwał, a jego ciało było wyczerpane, co pozostawiło ślady. Ten performance artystyczny stał się wiralowy, przyciągając ponad 2 miliony widzów na YouTube i TikTok, a jego teledysk do "Dead or Alive" został nakręcony zaraz po ukończeniu biegu, w jednym ujęciu, co podkreśla autentyczność i intensywność przekazu.

22 września 2025
1

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top