„Don't You Just Know It” w wykonaniu Huey "Piano" Smith and The Clowns to klasyczny utwór z nurtu New Orleans R&B, który z łatwością łączy zaraźliwy rytm z humorystycznymi, często nonsensownymi tekstami, stanowiąc esencję rock and rolla lat 50.. Utwór, wydany w 1958 roku, stał się jednym z największych hitów Smitha jako wokalisty, osiągając 9. miejsce na liście Billboard Hot 100 i 4. miejsce na liście R&B, sprzedając się w ponad milionie egzemplarzy..
Sama piosenka opiera się na prostym, ale niezwykle chwytliwym patencie słownym, gdzie główna fraza "Don't you just know it" stanowi pewnego rodzaju radosne potwierdzenie, wręcz oczywistość, dodawaną do każdej sentencji. Słowa takie jak "I can't lose with the stuff I use (don't you just know it)" czy "Baby don't believe I wear two left shoes (don't you just know it)" od razu wprowadzają element żartobliwej przechwałki i pewności siebie, typowej dla młodzieńczego buntu i beztroski tamtych czasów. Tekst sugeruje, że podmiot liryczny jest tak pewny swego uroku i szczęścia, że nic nie może mu przeszkodzić, a wszelkie niedociągnięcia są jedynie dowodem na jego wyjątkowość. Nosić „dwa lewe buty” i mimo to być „nie do pokonania” to metafora uroku, który przekracza wszelkie braki.
Charakterystyczne dla utworu są również wokalizacje, które stanowią jego integralną i rozpoznawalną część. Powtarzające się "Ah-ha-ha-ha", "Hey-eh-oh" oraz legendarne "Gooba-gooba-gooba-gooba" to klasyczne przykłady techniki „call and response” (nawoływania i odpowiedzi) oraz echa, które były często stosowane w muzyce New Orleans R&B i gospel.. Sekwencje te, często śpiewane przez członków The Clowns – Bobby'ego Marchana, Johna „Scarface” Williamsa i Gerri Hall – dodawały piosence komicznego i energetycznego wymiaru.. John Williams, znany jako "Scarface", wprowadził do nagrań Smitha charakterystyczny "Mardi Gras" sound, a jego wkład wokalny w "Don't You Just Know It" jest znaczący.. Te pozbawione dosłownego znaczenia frazy dźwiękowe są dowodem na to, że muzyka popowa często polega na podstawowym, pierwotnym apelu rytmu, melodii i brzmienia..
Kolejne zwrotki kontynuują ten flirt z nonsensem i radością życia. "Hey pretty baby can we go strollin' (don't you just know it) / You got me rockin' when I oughta be rollin' (don't you just know it)" to klasyczna gra słów i obrazowanie uczuć zakochanego mężczyzny, który traci kontrolę nad sobą w obecności ukochanej. Użycie "rockin' when I oughta be rollin'" nie tylko odnosi się do tanecznego charakteru muzyki, ale także do stanu emocjonalnego, w którym porządek i opanowanie ustępują miejsca pasji. Zwrot "Baby, baby you're my blue heaven (don't you just know it) / You got me pushin' when I oughta be shovin' (don't you just know it)" również oddaje zauroczenie, podkreślając, jak obiekt uczuć wpływa na działania podmiotu lirycznego, wywołując w nim spontaniczne, choć niekoniecznie racjonalne reakcje.
Frazę "Higher the mountain, cooler the breeze (don't you just know it) / Younger the couple the tighter they squeeze (don't you just know it)" można interpretować jako rodzaj przysłowia lub ludowej mądrości, która w prosty sposób opisuje naturalne, namiętne zachowania młodych zakochanych. Dodatek "don't you just know it" sprawia, że ta obserwacja staje się uniwersalną, uśmiechniętą prawdą.
Huey "Piano" Smith, urodzony w Nowym Orleanie w 1934 roku, był kluczową postacią w przejściu od R&B do rock and rolla.. Jego gra na pianinie, będąca syntezą stylów boogie-woogie (Pete Johnson, Meade Lux Lewis, Albert Ammons), jazzu (Jelly Roll Morton) i R&B (Fats Domino), była niezwykle wpływowa.. Założył zespół Huey "Piano" Smith and His Clowns w 1957 roku z wokalistą Bobby'm Marchanem i podpisał kontrakt z Ace Records.. Ich wcześniejszy hit, "Rockin' Pneumonia and the Boogie Woogie Flu", również sprzedał się w milionie egzemplarzy.. Wkład Smitha w Nowy Orlean R&B jest nie do przecenienia; jego użycie rymowanek dla dzieci, pieśni Indian Mardi Gras i popularnych powiedzeń stało się wzorem dla wczesnego rock and rolla..
Piosenka "Don't You Just Know It" jest uznawana za klasyk Nowego Orleanu R&B i symbolizuje radosną, beztroską stronę muzyki lat 50., która miała na celu przede wszystkim rozbawienie i porwanie do tańca. Jest to utwór, który doskonale oddaje ducha epoki, kiedy to "nonsense" i chwytliwe melodie często były motorem sukcesu.