Interpretacja Brimful Of Asha - Cornershop

Fragment tekstu piosenki:

Brimful of Asha on the forty-five
Well, it's a Brimful of Asha on the forty-five
Brimful of Asha on the forty-five
Well, it's a Brimful of Asha on the forty-five

O czym jest piosenka Brimful Of Asha? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Cornershopu

„Brimful Of Asha” zespołu Cornershop to utwór, który na pozór jest chwytliwą, taneczną piosenką popową, lecz w swojej istocie stanowi głębokie hołd dla indyjskiej kultury muzycznej i jednocześnie subtelny komentarz społeczno-polityczny. Piosenka, wydana w 1997 roku, a następnie zremiksowana przez Fatboy Slima, stała się globalnym przebojem, zdetronizując nawet „My Heart Will Go On” Celine Dion z pierwszego miejsca brytyjskich list przebojów, co było przełomowym momentem dla azjatyckiej muzyki w mainstreamie.

Centralnym punktem utworu jest tytułowa Asha, która odnosi się do legendarnej indyjskiej piosenkarki playbackowej Ashy Bhosle. Bhosle, z karierą obejmującą ponad 12 000 utworów w wielu językach, była i jest fenomenem indyjskiej kinematografii, śpiewając za aktorki na srebrnym ekranie. Jednak imię „Asha” ma również drugie, równie ważne znaczenie w języku hindi – oznacza nadzieję. Tjinder Singh, frontman zespołu Cornershop, który sam jest brytyjskim artystą o pendżabskich korzeniach, celowo użył tego podwójnego znaczenia, aby podkreślić, jak film i muzyka Bollywoodu stanowiły dla wielu Hindusów formę ucieczki, marzenia o lepszym życiu i źródło otuchy w trudnych czasach. W tekście piosenki Asha Bhosle określana jest mianem „Sadi Rani”, co po pendżabsku znaczy „nasza królowa”, co tylko podkreśla jej status i znaczenie dla słuchaczy.

Frazowanie „on the forty-five” jest kluczem do zrozumienia, w jaki sposób ta nadzieja była konsumowana. „Forty-five” (czyli „czterdzieści pięć”) odnosi się do płyty winylowej o prędkości 45 obrotów na minutę – formatu popularnego dla singli. To właśnie na tych małych, dostępnych krążkach muzyka Asha Bhosle i innych artystów trafiała do domów, stając się codziennym soundtrackiem Indii. Szybkość 45 RPM często oferowała lepszą jakość dźwięku dla krótszych nagrań, co dodatkowo wzmacniało wrażenia słuchowe.

Piosenka Cornershop wykracza poza zwykły hołd muzyczny, dotykając również kwestii politycznych. Słowa „We don't care about no government warning / About that promotion of the simple life / And the dams they're building” to otwarty sprzeciw wobec polityki rządu indyjskiego. Tjinder Singh w wywiadach otwarcie przyznawał, że utwór jest polityczny i odnosi się do kontrowersyjnych, często kosztownych i korupcyjnych projektów budowy tam, takich jak projekt Narmada, które prowadziły do masowych przesiedleń i degradacji środowiska. Muzyka, w tym kontekście, staje się formą oporu, ucieczką od narzucanej „prostej” egzystencji i środkiem do podtrzymania ducha, gdy władza próbuje kontrolować życie obywateli. Jest to swego rodzaju przesłanie o sile kultury popularnej w konfrontacji z politycznymi naciskami.

Refren „Everybody needs a bosom for a pillow / Mine's on the forty-five” to poetycka metafora odnalezienia pocieszenia i wsparcia w muzyce. Podobnie jak człowiek potrzebuje poduszki do ukojenia, tak podmiot liryczny znajduje swoje „ramię do wypłakania” czy „ukojenie” w dźwiękach dochodzących z winylowego singla. To podkreśla intymny, osobisty wymiar odbioru muzyki jako źródła ukojenia w codziennym zgiełku życia.

Utwór wymienia również innych kluczowych artystów i sprzęty muzyczne, tworząc szeroki obraz muzycznego świata. Obok Ashy Bhosle pojawiają się nazwiska takie jak Mohammed Rafi i Lata Mangeshkar (siostra Ashy), również ikony indyjskiego playbacku, które wraz z Bhosle tworzyły „emocjonalną ścieżkę dźwiękową Indii”. Lista technologii, takich jak „Solid state radio”, „Ferguson mono”, „All Indian radio”, czy „Two in ones” (radio z magnetofonem), przypomina o różnych sposobach, w jakie muzyka była dostępna i słuchana. Pojawiają się także odniesienia do muzyki zachodniej, jak francuski piosenkarz Jacques Dutronc, Marc Bolan (poprzez „Bolan Boogies”) oraz kultowe wytwórnie płytowe takie jak Trojan Records, znana z reggae. To eklektyczne zestawienie symbolizuje uniwersalność muzyki i zdolność Cornershop do łączenia różnych wpływów – od Bollywood po indie rock i hip-hop – co było znakiem rozpoznawczym ich „East-West fusion”.

Sukces „Brimful Of Asha” miał jednak dla Tjindera Singha mieszane uczucia. Chociaż był dumny z osiągnięcia, jakim było zdobycie szczytu list przebojów i wprowadzenie indyjskiej kultury do mainstreamu, czuł, że remiks Fatboy Slima i jego popularność nieco przyćmiły resztę twórczości zespołu, prowadząc do zaszufladkowania Cornershop jako "tego zespołu od piosenki 'Asha'". Mimo to, Singh uważa, że „Brimful Of Asha” najlepiej reprezentuje to, kim są jako grupa – łącząc miłość do winyli, polityczny aktywizm i różnorodne inspiracje muzyczne. Ostatecznie, piosenka pozostaje potężnym hymnem na cześć muzyki jako uniwersalnego języka i źródła nadziei, zdolnego przekraczać granice kulturowe i polityczne.

12 września 2025
5

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top