Fragment tekstu piosenki:
Za głód, za krew, za lata łez
Już zemsty nadszedł czas
Dudni nasz krok, milionów krok
Brzmi partyzancki śpiew
Za głód, za krew, za lata łez
Już zemsty nadszedł czas
Dudni nasz krok, milionów krok
Brzmi partyzancki śpiew
Utwór „Dzień zwycięstwa (Lenin i partia)” projektu Zuch Kazik stanowi jaskrawy przykład artystycznej dekonstrukcji i szyderstwa z komunistycznej propagandy. Większa część tekstu piosenki nie jest oryginalnym dziełem Kazika Staszewskiego, lecz stanowi adaptację historycznego utworu – Marszu Gwardii Ludowej. Jest to pieśń partyzancka, której słowa napisała Wanda Zieleńczyk, a muzykę skomponowała wraz z Józefem Klukowskim. Utwór ten miał dokumentować początek zbrojnej działalności Gwardii Ludowej, a jego autorka tragicznie zginęła w wieku osiemnastu lat, rozstrzelana przez Gestapo.
Pierwsze strefy Marszu Gwardii Ludowej malują obraz cierpienia i zniszczenia: „My ze spalonych wsi / My z głodujących miast”. To przedstawienie ludu zepchniętego do ostateczności, doświadczającego „głodu, krwi, lat łez”. Ta wizja staje się motorem napędowym dla wezwania do zemsty i zbrojnego oporu, podkreślając nieuchronność retribution: „Już zemsty nadszedł czas!” Utwór buduje poczucie jedności i siły w dążeniu do walki, akcentując militarny charakter i zdecydowanie: „Więc zarepetuj broń / I w serce wroga mierz!”. Marszowy rytm, symbolizowany przez „Dudni nasz krok, milionów krok” oraz „partyzancki śpiew”, ma zagrzewać do boju i budować wrażenie niezliczonej siły zjednoczonych mas. Wreszcie, pieśń kulminuje w triumfalnym wezwaniu do „Gwardii” – symbolu rewolucyjnej armii – by ruszyła naprzód, obiecując zagładę wroga „z ręki ludowych mas!”. Jest to klasyczny przykład pieśni propagandowej, mającej na celu mobilizację, legitymizację przemocy rewolucyjnej i stworzenie mitu o sprawiedliwej walce ludu.
Właśnie w tym miejscu wkracza Zuch Kazik, radykalnie zmieniając kontekst i wymowę utworu. Po powtórzeniu trzech pierwotnych zwrotek, następuje nagła, dosadna i wulgarna interwencja: „Gwardia, Gwardia to nie warszawski klub / To milicyjny klub i za to chuj im w dziób!”. Ten zaskakujący, a zarazem celny dodatek jest kwintesencją twórczości Zucha Kazika, projektu znanego z reinterpretacji komunistycznych pieśni propagandowych w albumie „Zakażone piosenki”. Jak tłumaczy Mirek Jędras, współzałożyciel Zucha Kazika, celem tego projektu jest „demaskowanie prawdziwego oblicza tego parszywego ustroju oraz totalitaryzmu i fanatyzmu w ogóle”. Kazik nie ukrywa, że jego intencją jest „zdyskredytowanie i wyszydzenie” minionego systemu, a album jest „rodzajem zemsty po latach”.
Ostatnia zwrotka w wykonaniu Zucha Kazika brutalnie zrywa z patosem i idealizacją rewolucyjnej Gwardii. „Gwardia”, która w początkowych strefach jawi się jako zbawca uciśnionych, zostaje zdławiona przez brutalną rzeczywistość komunistycznego państwa. Zamiast romantycznej wizji bojowników o wolność, zostaje zrównana z milicją – symbolem opresji, kontroli i terroru w powojennej Polsce. Wulgarny język ("chuj im w dziób") nie jest przypadkowy; służy jako potężne narzędzie desakralizacji, pozbawiając „Gwardię” jakiegokolwiek heroizmu i łącząc ją z brutalnością reżimu. To celowe zderzenie patosu z dosadnością ma na celu obnażenie fałszu i hipokryzji, które, zdaniem artysty, leżały u podstaw komunistycznej ideologii i jej realizacji.
W szerszym kontekście twórczości Kazika Staszewskiego, artysty znanego z niepokorności, niezależności i ostrej krytyki władzy oraz hipokryzji społecznej, „Dzień zwycięstwa (Lenin i partia)” wpisuje się w jego konsekwentną postawę dekonstrukcji narracji historycznych i politycznych. Nie jest to jedynie cover, lecz akt przewrotnej rekontekstualizacji, w którym dawny hymn staje się narzędziem krytyki, dowodząc, że muzyka może być formą spóźnionej zemsty i moralnego rozliczenia z trudną przeszłością. Utwór ten, poprzez swoją interwencję, zmusza słuchacza do ponownego przemyślenia historycznych wydarzeń i symboli, przypominając o bolesnych konsekwencjach ideologii, które w imię szczytnych celów niosły cierpienie i represje.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?