Fragment tekstu piosenki:
I wyszedłeś, jasny synku, z czarną bronią w noc,
i poczułeś, jak się jeży w dźwięku minut — zło.
Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką.
Czy to była kula, synku, czy to serce pękło?
I wyszedłeś, jasny synku, z czarną bronią w noc,
i poczułeś, jak się jeży w dźwięku minut — zło.
Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką.
Czy to była kula, synku, czy to serce pękło?
Elegia o… [chłopcu polskim] w wykonaniu Sanah i Michała Bajora to poruszająca muzyczna interpretacja jednego z najbardziej znanych i bolesnych wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, wybitnego poety pokolenia Kolumbów. Utwór, który ukazał się w styczniu 2025 roku jako część projektu Sanah sanah śpiewa Poezyje, staje się głosem przypominającym o niezmierzonej tragedii wojny i straconego pokolenia.
Baczyński, sam będąc poetą-żołnierzem, który zginął w Powstaniu Warszawskim, oddał w swoim wierszu ból i rozpacz młodych ludzi, których dzieciństwo i młodość naznaczone zostały brutalnością wojny. Słowa te, napisane w cieniu nadciągającej zawieruchy, są świadectwem pokolenia zmuszonego do zamiany snów na broń, niewinności na okrucieństwo. Sanah, znana ze swojego wyczucia do poezji i umiejętności nadawania jej nowoczesnej, muzycznej formy, po raz kolejny dowiodła, że potrafi sięgnąć po najtrudniejsze tematy literackie.
Wersy takie jak „Oddzielili cię, syneczku, od snów, co jak motyl drżą, / haftowali ci, syneczku, smutne oczy rudą krwią” wprowadzają słuchacza w świat utraconej niewinności i wojennej traumy. Obrazy „malowali krajobrazy w żółte ściegi pożóg, / wyszywali wisielcami drzew płynące morze” malują apokaliptyczny pejzaż, w którym śmierć i zniszczenie stały się codziennością. Sanah, poprzez swoje unikalne podejście do poezji śpiewanej, już wcześniej interpretowała Baczyńskiego, umieszczając utwór „Bajka” na swoim albumie sanah śpiewa Poezyje z 2022 roku.
W duecie z Michałem Bajorem, mistrzem emocjonalnych interpretacji, utwór nabiera dodatkowej głębi. To zderzenie młodości Sanah i doświadczenia Bajora tworzy niezwykle poruszającą opowieść, łącząc pokolenia w imię poezji i pamięci. Głosy artystów idealnie się dopełniają, tworząc unikalną atmosferę i dając wierszowi nowe życie. Michał Bajor wnosi do tej kolaboracji swoją charakterystyczną, dramatyczną barwę, podczas gdy delikatność i eteryczność wokalu Sanah podkreślają kruchość młodzieńczego życia, bezpowrotnie zniszczonego przez wojnę.
Piosenka jest nie tylko wyrazem artystycznego kunsztu, ale przede wszystkim głęboką refleksją nad bolesnymi doświadczeniami wojennymi. Opowiada o tragedii rodzica, który w wyniku działań wojennych stracił dziecko, a ojczyznę porównuje do matki opłakującej swoje potomstwo. Niezwykłym elementem kompozycji jest również udział Warszawskiego Chóru Chłopięcego i Dziewczęcego przy UMFC, którego obecność potęguje emocjonalny wymiar utworu, symbolizując utracone pokolenie i niewinne ofiary.
Centralne dla utworu jest powtarzające się pytanie, które niczym refren wybrzmiewa echem: „Czy to była kula, synku, czy to serce pękło?”. To pytanie jest kwintesencją rozpaczy i bezsilności wobec okrucieństwa wojny, ukazując, że fizyczna śmierć jest często tylko zakończeniem długiego procesu umierania ducha i nadziei.
Elegia o… [chłopcu polskim] w tej wersji to nie tylko muzyka, to lekcja historii i empatii, która trafiła do tysięcy słuchaczy, spotykając się z wyjątkowo entuzjastycznym odbiorem internautów. Utwór przypomina, że wojna to największe zło, wydarzenia, które pozbawiają najmłodszych marzeń o lepszym jutrze. Jest to kolejny dowód na to, że twórczość Sanah, w połączeniu z dorobkiem tak wielkich postaci jak Baczyński i tak uznanych artystów jak Michał Bajor, może na nowo ożywiać klasykę, przemawiając do współczesnej publiczności z niezmienną siłą i aktualnością.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?