Interpretacja One More Second - Matt Berninger

Fragment tekstu piosenki:

Give me one more second to dry my eyes
Give me one more day to realize
Smoke's in our eyes or in the distance
Either way we're gonna miss it

O czym jest piosenka One More Second? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Matta Berningera

Matt Berninger's "One More Second" to piosenka, która eksploruje złożone emocje towarzyszące końcowi relacji, będąc jednocześnie błagalnym wołaniem o choćby chwilowe przedłużenie czegoś, co wydaje się nieuchronne. Utwór, pochodzący z debiutanckiego solowego albumu Berningera, „Serpentine Prison” (2020), został opisany przez samego artystę jako próba stworzenia „klasycznej, prostej, zdesperowanej piosenki miłosnej, która brzmi świetnie w samochodzie”. Co ciekawe, Berninger napisał ją wraz z Mattem Sheehy’m z Lost Lander z zamiarem, aby była ona „odpowiedzią na »I Will Always Love You« Dolly Parton, albo drugą stroną tej rozmowy”. To zestawienie od razu nadaje utworowi głębszy kontekst – o ile piosenka Parton jest pożegnaniem z miłością, która nadal istnieje, ale nie może trwać, „One More Second” wydaje się być rozpaczliwą próbą zaprzeczenia tej stracie.

Piosenka otwiera się poczuciem dystansu i rozpadu. Wersy „The last time we were together / Lately, it feels like forever” („Ostatni raz, kiedy byliśmy razem / Ostatnio wydaje się to wiecznością”) natychmiast wprowadzają słuchacza w stan bólu i tęsknoty, sugerując, że czas od ostatniego spotkania dłuży się w nieskończoność. Wspomniana „inna walka” („a different kind of fight”) z ostatniej nocy może oznaczać, że typowe kłótnie przerodziły się w coś znacznie poważniejszego – być może w rozmowę o rozstaniu, która jest bardziej definitywna i bolesna niż wcześniejsze sprzeczki.

W refrenie narrator staje się jeszcze bardziej rozpaczliwy i bezpośredni. Błaga: „Baby, don't lie to me, you know that I'll believe you” („Kochanie, nie kłam mi, wiesz, że ci uwierzę”), co wskazuje na głębokie pragnienie szczerości, nawet jeśli prawda będzie bolesna. Wyrzut „Always in love with someone, if it ain't me, come on” („Zawsze zakochana w kimś, jeśli nie we mnie, no dalej”) sugeruje historię niestabilności lub niewierności, która podkopuje pewność siebie narratora. Prośba o „trochę więcej czasu” i „trochę ostrzeżenia” to próba opóźnienia nieuniknionego, złagodzenia ciosu i dania sobie chwili na zebranie myśli przed ostatecznym końcem. Linia „Baby, I'm gonna be fine / When I figure out where I'm going” („Kochanie, będzie ze mną dobrze / Kiedy zrozumiem, dokąd zmierzam”) ujawnia zagubienie i brak kierunku w życiu narratora po odejściu partnerki.

Druga zwrotka kontynuuje ten temat niepewności i błagania o jasność. „Why can't you just tell me what you're doing here?” („Dlaczego po prostu nie powiesz mi, co tu robisz?”) to proste, ale przenikliwe pytanie, które wyraża frustrację z powodu dwuznaczności partnera. „Don't be cruel, if you're leaving me, just do it right here” („Nie bądź okrutna, jeśli mnie opuszczasz, po prostu zrób to tu i teraz”) podkreśla chęć szybkiego i definitywnego zakończenia, by uniknąć przedłużającego się cierpienia. Sposób, w jaki partnerka patrzyła na narratora tego ranka, „dał jego słabemu sercu ostrzeżenie” („Gave my weak heart warning”), co pokazuje, że zbliżające się rozstanie jest już wyczuwalne, nawet jeśli nie zostało wyrażone słowami.

Most, powtarzany również w refrenie, jest emocjonalnym rdzeniem utworu i odzwierciedla całą rozpacz narratora. Rosnące żądania – „Give me one more second to dry my eyes”, „Give me one more day to realize”, „Give me one more year to get back on track”, „Give me one more life to win you back” – ukazują jego rozpaczliwą niechęć do odpuszczenia. Obraz „Smoke's in our eyes or in the distance / Either way we're gonna miss it / When it's gone” („Dym w naszych oczach albo w oddali / Tak czy inaczej to przegapimy / Kiedy tego zabraknie”) jest szczególnie mocny. Może symbolizować zamglony obraz rzeczywistości (dym w oczach), który uniemożliwia dostrzeżenie problemów, lub nieuchronne zagrożenie nadchodzące z daleka (dym w oddali). W obu przypadkach wynik jest ten sam: żałoba z powodu utraconej miłości, która była zbyt cenna, by ją stracić. To poczucie straconej szansy jest wzmocnione przez powtarzające się „When it's gone” („Kiedy tego zabraknie”).

Produkcja utworu, za którą odpowiadał legendarny Booker T. Jones, cechuje się miękkim instrumentarium i melancholijnym wokalem Berningera, a subtelne organy Hammonda B-3 dodają kompozycji soulowego charakteru, choć sama narracja jest pełna rozpaczy. Berninger, znany z twórczości z The National, gdzie zawsze potrafił "znaleźć serce i przekręcić nóż", w "One More Second" kontynuuje swój styl emocjonalnej głębi, choć w bardziej przystępnej, solowej formie. Jak sam wspomniał, chciał stworzyć piosenkę, która „brzmi świetnie w samochodzie”, i rzeczywiście, jest to utwór, który doskonale nadaje się do rozmyślań w drodze, z tekstem, który pozostaje z nami na długo. W kontekście całego albumu „Serpentine Prison”, który sam Berninger opisał jako traktujący o „gównie, z którym się boryka, lub z którym borykają się ludzie, których zna”, „One More Second” stanowi jedną z najbardziej przejmujących eksploracji miłości, straty i rozpaczy. To intymne spojrzenie na osobiste zmagania czyni utwór uniwersalnym dla każdego, kto kiedykolwiek czuł, że miłość wymyka mu się z rąk i błaga o choćby jeszcze jedną, ostatnią sekundę.

21 września 2025
2

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top