Fragment tekstu piosenki:
He say "I know you, you know me"
One thing I can tell you is you got to be free
Come together right now over me
Come together right now over me
He say "I know you, you know me"
One thing I can tell you is you got to be free
Come together right now over me
Come together right now over me
"Come Together" to utwór otwierający kultowy album The Beatles, Abbey Road, wydany w 1969 roku. Jest to piosenka, której autorstwo przypisuje się głównie Johnowi Lennonowi, choć formalnie jest to dzieło duetu Lennon-McCartney. Utwór ten wyróżnia się mrocznym, bluesowo-rockowym brzmieniem i charakterystycznym, "bagiennym" basem Paula McCartneya, który sam Paul zasugerował, aby spowolnić początkową, bardziej folkową wersję Johna. George Martin, producent The Beatles, powiedział, że gdyby miał wybrać jedną piosenkę, która pokazałaby cztery odmienne talenty chłopców i sposób, w jaki połączyli się, tworząc wspaniałe brzmienie, wybrałby właśnie "Come Together".
Geneza utworu jest dość złożona i ma podłoże polityczne oraz prawne. Początkowo John Lennon napisał szkic piosenki dla Timothy'ego Leary'ego, psychologa i zwolennika LSD, który ubiegał się o stanowisko gubernatora Kalifornii w 1969 roku. Slogan kampanii Leary'ego brzmiał: "Come Together – Join the Party!". Lennon obiecał napisać i nagrać utwór, ale stworzona przez niego linia "Come together and join the party" nie została ostatecznie wykorzystana w kampanii, która zresztą zakończyła się, gdy Leary został aresztowany za posiadanie marihuany. John Lennon wziął ten fragment do sesji Abbey Road i rozwinął go w nowy utwór.
Tekst piosenki jest enigmatyczny i pełen surrealistycznych obrazów, które wielu interpretatorów odnosiło do członków zespołu, a także samego Lennona. Często sugeruje się, że każda zwrotka opisuje inną postać, symbolizującą jednego z Beatlesów.
Pierwsza zwrotka: "Here come old flattop he come grooving up slowly / He got joo-joo eyeball he one holy roller / He got hair down to his knee / Got to be a joker he just do what he please" jest różnie interpretowana. Niektórzy widzą w niej Ringa Starra, odnosząc "flattop" do jego stylu gry na perkusji i wizerunku "żartownisia". Inni natomiast uważają, że to autoportret Johna Lennona, wskazując na jego "okrągłe okulary" jako "joo-joo eyeball" (określenie to może oznaczać magiczne, uduchowione oczy, lub być slangowym odniesieniem do słodyczy, a nawet "juju", czyli zachodnioafrykańskiej magii) oraz długie włosy i swobodne, "jokerowe" usposobienie.
Druga zwrotka: "He wear no shoeshine he got toe-jam football / He got monkey finger he shoot coca-cola / He say "I know you, you know me" / One thing I can tell you is you got to be free" jest najczęściej przypisywana George'owi Harrisonowi. "No shoeshine" i "toe-jam football" mogą odnosić się do jego skromności i zainteresowania jogą, którą ćwiczył często boso, natomiast "monkey finger" do jego zręczności w grze na gitarze. Wzmianka o "Coca-Coli" doprowadziła do zakazu emisji piosenki przez BBC, które uznało to za ukrytą reklamę, choć niektórzy sugerowali, że "Coca-Cola" mogła być slangowym odniesieniem do kokainy. Linia "I know you, you know me" oraz "you got to be free" również może nawiązywać do filozoficznych poszukiwań Harrisona.
Trzecia zwrotka: "He bag production he got walrus gumboot / He got Ono sideboard he one spinal cracker / He got feet down below his knee / Hold you in his armchair you can feel his disease" jest powszechnie interpretowana jako opis samego Johna Lennona. "Walrus gumboot" to wyraźne odniesienie do piosenki "I Am the Walrus", której był autorem. "Ono sideboard" to prawdopodobnie nawiązanie do Yoko Ono, a "sideboard" może tu być metaforą odwrócenia uwagi lub zakłócenia, co odzwierciedlało postrzeganie Yoko przez niektórych jako czynnika destabilizującego zespół. Z kolei frazy takie jak "bag production" czy "spinal cracker" bywają interpretowane jako odniesienie do sporów i napięć w zespole, gdzie John często przerywał nagrania i denerwował innych, a także jego upór.
Czwarta zwrotka: "He roller-coaster he got early warning / He got muddy water he one mojo filter / He say "One and one and one is three" / Got to be good-looking 'cause he's so hard to see" jest często przypisywana Paulowi McCartneyowi. "Roller-coaster" może symbolizować jego zmienne emocje i decyzje. Wzmianka o "Muddy Water" to możliwe nawiązanie do Paula fascynacji bluesowym stylem Muddy Watersa. "One and one and one is three" jest intrygującą frazą, którą niektórzy fani wiązali z plotkami o śmierci Paula, sugerując, że pozostało tylko trzech Beatlesów, choć równie dobrze może to być żartobliwe odejście od logiki. Określenie "good-looking 'cause he's so hard to see" może odnosić się do wizerunku Paula jako "tego przystojnego" w zespole, ale także do jego osobowości, którą trudno było w pełni zrozumieć.
Interesującym faktem jest również to, że piosenka stała się przedmiotem procesu o plagiat. Morris Levy, wydawca praw do utworów Chucka Berry'ego, pozwał Lennona, twierdząc, że "Come Together" jest zbyt podobne do piosenki Berry'ego z 1956 roku, "You Can't Catch Me". Lennon przyznał, że linia "Here come old flattop" została zaczerpnięta z utworu Berry'ego. Sprawa została rozstrzygnięta pozasądowo, a Lennon zgodził się nagrać trzy piosenki z katalogu Levy'ego na swoim solowym albumie Rock 'n' Roll z 1975 roku.
Pomimo napięć w zespole, które narastały w tamtym czasie, nagrywanie "Come Together" było procesem współpracy. Paul McCartney jest uznawany za współtwórcę charakterystycznego basowego riffu, który jest kluczowy dla utworu. Lennon wspominał "Come Together" jako "jeden z moich ulubionych utworów The Beatles. Jest funkowy, bluesowy i śpiewam go całkiem dobrze". George Harrison również twierdził, że napisał dwie linijki do piosenki. Piosenka była nagrywana w Abbey Road Studios w lipcu 1969 roku i była jednym z pierwszych utworów, nad którymi Lennon pracował po wypadku samochodowym.
Ostatecznie, "Come Together" to utwór pełen symboliki, który pomimo swoich tajemniczych i osobistych odniesień, przekazuje uniwersalne przesłanie jedności. Lennon, używając barwnych postaci i surrealistycznych obrazów, zaprasza do połączenia sił, mówiąc "Come together right now over me" – co można interpretować jako zaproszenie do wspólnego działania pod jego przewodnictwem, lub po prostu do zgromadzenia się w akcie solidarności. Utwór pozostaje jednym z najbardziej innowacyjnych i pamiętnych dokonań The Beatles.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?