Interpretacja Gateways - Dimmu Borgir

Fragment tekstu piosenki:

The core principle of freedom
Is the only notion to obey
The formulae of evolution and sin
Leading the way

O czym jest piosenka Gateways? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Dimmu Borgir

Utwór "Gateways" zespołu Dimmu Borgir, pochodzący z wydanego w 2010 roku albumu Abrahadabra, to monumentalny hymn o samostanowieniu i duchowej transformacji. Piosenka była pierwszym singlem z tego albumu, a do jej nagrania zaproszono wokalistkę Agnete Kjølsrud z zespołu Djerv, której głos dodaje kompozycji unikalnego, avant-gardowego charakteru. Album Abrahadabra (tytuł pochodzący z okultystycznego zwrotu oznaczającego "tworzę, gdy mówię") sam w sobie stanowi znaczące odejście od dotychczasowej, antychrześcijańskiej retoryki zespołu, skupiając się na bardziej uniwersalnych tematach odkupienia, mocy, odrodzenia i płaszczyzn astralnych.

Tekst rozpoczyna się od deklaracji: „The core principle of freedom / Is the only notion to obey / The formula of evolution and sin / Leading the way”. To natychmiast ustanawia podstawowy temat utworu – wolność jako nadrzędną zasadę, a ewolucję i „grzech” (rozumiany niekoniecznie w religijnym sensie, lecz jako odejście od norm, co prowadzi do wzrostu) jako ścieżkę do przodu. Dimmu Borgir wzywa do odrzucenia zewnętrznych dogmatów na rzecz osobistego kompasu moralnego i wewnętrznej prawdy. "Grzech" w tym kontekście może symbolizować śmiałe odrzucenie ograniczeń narzuconych przez społeczeństwo, co jest kluczowe dla prawdziwej ewolucji.

Kolejne wersy, „The rebirth is near completion / As we slowly awaken from slumber”, mówią o zbliżającym się odrodzeniu – przebudzeniu z letargu, ignorancji lub społecznych ograniczeń. To przebudzenie ma wymiar duchowy i mentalny, odkrywając nowe prawdy i wolności. Punktem kulminacyjnym jest refren: „The malpractice of the spirit ends / Gateways! / When the gift is once again attained / Gateways! / No rules or restraints are longer valid / Gateways! / When the ancient future is reclaimed / Gateways!”. „Niewłaściwe praktyki ducha” mogą odnosić się do wszelkich systemów – religijnych, politycznych, czy nawet osobistych – które tłumią prawdziwy potencjał jednostki. „Dar”, który ma zostać ponownie osiągnięty, to osobiste wzmocnienie, a „starożytna przyszłość” to intrygujący oksymoron, sugerujący powrót do pierwotnego stanu istnienia lub wiedzy, która jednocześnie jest naszym przyszłym, wyższym ja. Otworzenie „bram” symbolizuje przełamanie wewnętrznych i zewnętrznych barier, prowadzące do uwolnienia od wszelkich zasad i ograniczeń.

Utwór podkreśla również rolę percepcji: „It's all there for the eye that can see / The blind ones will always suffer in secrecy”. Ci, którzy nie chcą dostrzec prawdy lub podjąć wysiłku, by ją odnaleźć, są skazani na cierpienie. Jest to „omen of what lies submerged / Untouched within us” – zapowiedź niewykorzystanego potencjału drzemiącego w każdym człowieku. „To receive the light that shines in darkness / The light that shines forevermore” to metafora nadziei i oświecenia, wiecznej prawdy lub wewnętrznej siły, która prowadzi przez przeciwności.

Ostatnie fragmenty piosenki stanowią bezpośrednie wezwanie do działania i odpowiedzialności: „Be the broken or the breaker / Be the giver or the undertaker / Unlatch and open the doors / Be the healer or the faker / The keys are in your hands / Realize you are your own sole creator / Of your own masterplan!”. Niezależnie od roli, jaką wybierze jednostka – czy będzie ofiarą, czy przełamującym bariery, dawcą czy oszustem, uzdrowicielem czy fałszerzem – klucze do jej losu są w jej rękach. Dimmu Borgir podkreśla, że jesteśmy jedynymi twórcami własnego planu życiowego, co jest potężnym przesłaniem o osobistej agencji i samostanowieniu. To nic innego, jak inkantacja do przyjęcia własnego potencjału i wykucia własnego przeznaczenia.

Warto dodać, że album Abrahadabra, na którym znalazło się "Gateways", był nagrywany przez jedenaście miesięcy. Silenoz, gitarzysta i jeden z dwóch założycieli Dimmu Borgir (obok Shagratha), który jest głównym autorem tekstów zespołu, opisał go jako mający "niesamowite i nawiedzające odczucie", "epicki", "pierwotny", "atmosferyczny i ambientowy". W nagraniach wzięła udział Norweska Orkiestra Radiowa (Kringkastingsorkestret) oraz chór Schola Cantorum, co dodało utworom monumentalnego, symfonicznego brzmienia. Wideo do "Gateways", wyreżyserowane przez Sandrę Marschner, zostało wydane 14 września 2010 roku i również podkreślało epicki, a jednocześnie nieco „satanistyczny” wizerunek. Mimo, że niektórzy fani tradycyjnego black metalu uznali ten utwór za zbyt „przystępny”, „Gateways” jest powszechnie uznawany za kluczowy utwór na płycie Abrahadabra i hymn duchowej transformacji, który rzuca wyzwanie słuchaczowi, by przebudził się z samozadowolenia i zrozumiał swoją siłę.

15 września 2025
4

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top