Fragment tekstu piosenki:
She's stretchin' out her sore shoulder
Leanin' back, eyes closed, reachin' up
She is wishin' she was older
Dreamin' of an Appaloosa
She's stretchin' out her sore shoulder
Leanin' back, eyes closed, reachin' up
She is wishin' she was older
Dreamin' of an Appaloosa
Maya Hawke w utworze „Thérèse” maluje intymny portret młodości, marzeń i poszukiwania tożsamości, czerpiąc inspirację z głośnego obrazu i własnych doświadczeń. Piosenka, która była pierwszym singlem z jej drugiego albumu Moss (wydanego 23 września 2022 roku), stanowi poetycką eksplorację wewnętrznego świata bohaterki, często kontrastującą z zewnętrznymi oczekiwaniami. Hawke sama wyjaśniła, że "Thérèse" odnosi się do słynnego obrazu Balthusa Thérèse śniąca z nowojorskiego Metropolitalnego Muzeum Sztuki, a bohaterka obrazu, w jej głowie, jest nią samą. Ten fakt nadaje tekstowi głęboki, osobisty wymiar.
Tekst rozpoczyna się od sceny, w której podmiot liryczny „I go to see Thérèse dreamin' / She's stretchin' out her sore shoulder / Leanin' back, eyes closed, reachin' up / She is wishing she was older”. Thérèse, z bolącym ramieniem i pragnieniem szybkiego dorastania, ucieka w fantazje. Jej marzenia o „Appaloosa / Saddled up, ridin' out of town” i „Shelby cobra / Diggin' her tires in the ground” są symbolami wolności, przygody i ucieczki od ograniczeń bieżącego życia. To pragnienie niezależności i ekscytacji jest typowe dla okresu dorastania. Następujące wersy „Bleeding, bringing in a new year mess / Unaware of the stain on her dress” sugerują moment wrażliwości, być może utraty niewinności lub po prostu nieporządku związanego z przejściem w dorosłość, gdzie niedoskonałości życia wdzierają się w sferę marzeń. Plama na sukience może być dosłownym lub metaforycznym śladem doświadczeń.
Refren „It's tactless, it's a test / It's just Thérèse, it's just Thérèse” powtarza się przez całą piosenkę, podkreślając akceptację dla surowej, niefiltrowanej natury Thérèse. Maya Hawke, w wywiadzie na temat utworu, wspomniała, że piosenka opowiada o „sekretnych przestrzeniach, które budujemy, gdzie możemy być sobą, w świecie, który zawsze celowo lub systematycznie nas źle rozumie”. Ta fraza może oznaczać, że życie bywa bezceremonialne i pełne prób, ale Thérèse, po prostu będąc sobą, jest kwintesencją tej autentyczności.
Obrazek „White kitten in the corner / Obscene, it really says it all / Milk matches her underwear / And get her down, take her off the wall” jest jednym z najbardziej intrygujących. Odwołuje się on bezpośrednio do kontrowersji wokół obrazu Balthusa, który przedstawia dziewczynkę w sugestywnej pozie z widoczną bielizną, co część opinii publicznej uznała za skandaliczne. Maya Hawke, poprzez swoje słowa, zdaje się jednak sprzeciwiać tym interpretacjom, dążąc do zrozumienia dziewczyny z obrazu i jej wewnętrznych pragnień, zamiast skupiać się na debacie o jej wystawieniu. Wyrażenie „Thérèse does not belong to you” w późniejszej części utworu wzmacnia ten sprzeciw, podkreślając niezależność i tożsamość Thérèse, oddzieloną od oczekiwań i osądów innych. Ona nie jest własnością, a jej marzenia o „Marlon in Austin” to kolejne fantazje o romantycznej ucieczce, które pojawiają się, gdy czuje się „like a space cadet” – zagubiona lub odrealniona. Nawet jeśli „She empathizes with your feelings”, to „She's more interested in ceilings”, co sugeruje, że mimo zrozumienia dla innych, jej umysł często błądzi w osobistych myślach i marzeniach.
Ostatnie zwrotki budują most między Thérèse a narratorem. „She reminds me of memories / Sleeping off the growing pains / We were sea anemones / Spelling out each other's names / Whispering inside our red house / While the adults were a-sleeping” ujawniają głęboką, osobistą więź. To wspomnienie wspólnego dzieciństwa, dojrzewania, dzielonych sekretów i momentów intymności, gdy byli jak „ukwiały” – nierozłączni i chronieni w swoim świecie. Czerwony dom może symbolizować bezpieczeństwo i prywatność. Wers „I guess Thérèse was just for me / A quiet I keep on keeping” podkreśla, że Thérèse jest dla narratora kimś wyjątkowym, być może uosobieniem wewnętrznego spokoju lub ważnym, pielęgnowanym wspomnieniem. Piosenka, jak zauważyła Maya Hawke w poście na Instagramie, jest jak „dzikie małe zwierzę, które można na chwilę złapać w dłoń, a potem pozwolić mu wrócić do strumienia”, co idealnie oddaje ulotność i intymność jej przesłania. "Thérèse" to zatem zarówno oda do złożoności młodości, jak i przestroga, by nie poddawać się zewnętrznym próbom manipulacji naszą intymnością i seksualnością, a te prywatne chwile i miejsca chronić.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?