Fragment tekstu piosenki:
Stolen flowers of the state, devotion to a hidden saint
Dead and hanging upside down, destruction of your holy ground
Calling me to take it, then to raze it
I will burn you out
Stolen flowers of the state, devotion to a hidden saint
Dead and hanging upside down, destruction of your holy ground
Calling me to take it, then to raze it
I will burn you out
Piosenka „Sepsis” autorstwa Lamb of God, wydana 2 października 2025 roku jako singiel, a następnie umieszczona na albumie Omens, którego premiera odbyła się 7 października 2022 roku, jest ponurą i bezkompromisową diagnozą współczesnego społeczeństwa, uderzającą w jego hipokryzję, konformizm i polityczne podziały. Tekst, napisany przez wokalistę Randy’ego Blythe’a, zanurza słuchacza w atmosferze nadchodzącego rozpadu i narastającej psychozy, gdzie śmierć staje się nie tylko fizycznym końcem, ale także wszechobecną metaforą duchowego i politycznego upadku.
Już pierwsze wersy – „On the eve of the great unraveling, I took the long way home / Sickness clouded the night air, along the darkened road” – wprowadzają w nastrój niepokoju i schyłku. Choroba, o której mowa, to nie tylko fizyczna dolegliwość, lecz przede wszystkim moralny i społeczny marazm, który zatruwa otoczenie. Następuje po tym refren, który konstatuje „New baseline insanity / Racing the engines of conformity”. Jest to celny komentarz do tego, jak to, co kiedyś uważano za szaleństwo, stało się nową normą, a jednostki ścigają się w dostosowywaniu się do tej zniekształconej rzeczywistości. Randy Blythe, znany ze swoich politycznie naładowanych tekstów, w wywiadzie dla Louder Sound z czerwca 2022 roku określił album Omens jako „bardzo wściekły, niezwykle wściekły” („very pissed-off record. It is extremely pissed-off”), podkreślając, że jest to reakcja na stan świata.
Kolejny wers – „Holy Mother Death, rising up from Mexico / To cast her rictus grin across the wilted amber waves below” – odwołuje się do Santa Muerte, meksykańskiej personifikacji śmierci, często przedstawianej jako szkielet z kosą. Jej pojawienie się „z Meksyku” i rzucanie makabrycznego uśmiechu na „zwiędłe bursztynowe fale” (co jest odniesieniem do amerykańskiego hymnu „America the Beautiful” i jego „amber waves of grain”) to sugestia, że rozpad i terror przekraczają granice, a sama wizja Ameryki – symbolu wolności i dobrobytu – jest skażona i umierająca. To potężna metafora upadku i bezsilności w obliczu wszechogarniającego zła. W utworach Lamb of God często pojawiają się wątki polityczne, antywojenne i antykorupcyjne.
Zwrotka: „But, I was born undead and given to offense / Coffin nails and graveyard dust, to curse the populists” to manifestacja buntu. Artysta identyfikuje się jako „narodzony nieumarły” – ktoś, kto istnieje poza społecznymi normami i jest z natury nastawiony na sprzeciw. „Gwoździe do trumien i cmentarny kurz” stają się jego orężem przeciwko populistom, co stanowi bezpośrednią krytykę ruchów politycznych i ideologii, które Blythe często podważa. Wcześniejsze albumy, takie jak wydany w 2020 roku album zatytułowany Lamb of God, również zawierały teksty politycznie naładowane, krytykujące między innymi imigrację czy masowe strzelaniny.
Powtarzające się w interludium słowa „Caustic, anodyne” (żrący, uśmierzający ból) tworzą kontrastowe zestawienie. Mogą one odnosić się do dwulicowej natury społeczeństwa, które oferuje pozorne ukojenie (anodyne) dla głębokich ran, jednocześnie będąc destrukcyjnym i żrącym (caustic) w swej istocie. To jak plaster na gnijącej ranie, który maskuje problem, zamiast go leczyć.
Tekst piosenki rozwija wizję nieuchronnej zagłady, gdzie „krawiec zszywa nićmi z kevlaru” społeczeństwo, które jest jednocześnie kruche i odporne, a „żniwiarz zakrada się z zakrzywionym ostrzem na szyi”. Obrazy takie jak „Silver turns to lead” (srebro zamienia się w ołów) symbolizują degradację wartości i utratę tego, co cenne. W wywiadzie dla Heavy Consequence z października 2025 roku, gitarzysta Mark Morton opisał „Sepsis” jako hołd dla undergroundowej sceny muzycznej Richmond w Wirginii, z której wywodzi się zespół, nawiązując do ich wczesnych lat jako Burn the Priest. Chociaż to odniesienie jest bardziej do muzycznego stylu, to ogólna aura sprzeciwu wobec mainstreamu i celebrowanie „brudnego” brzmienia doskonale wpisuje się w buntowniczy charakter tekstu.
Kulminacja następuje w moście i outro, gdzie „Stolen flowers of the state, devotion to a hidden saint / Dead and hanging upside down, destruction of your holy ground” to potężna krytyka skorumpowanych symboli władzy i ślepej wiary w fałszywych idoli. Narrator, który woła „I will burn you out”, staje się postacią niszczycielską, gotową oczyścić świat ogniem. Piosenka kończy się ostatecznym wyrokiem: „The reign of death begins / You're all in a cult / A fucking death cult / And I venerate your end / Muerte / Muerte”. To oskarżenie społeczeństwa o pogrążenie się w „kulcie śmierci”, gdzie wartości są wypaczone, a artysta z satysfakcją (czy też desperacją) przyjmuje ten koniec, akceptując i czcząc zniszczenie. Słowo „Muerte” (śmierć po hiszpańsku) wybrzmiewa jako ostateczne potwierdzenie tego fatalistycznego przesłania.
Randy Blythe, w wielu wywiadach, podkreślał, że muzyka Lamb of God jest komentarzem do niesprawiedliwości społecznej, która go gniewa, smuci i oburza. „Sepsis” jest zatem brutalnie szczerą, mroczną i prowokacyjną refleksją nad upadkiem moralnym i politycznym, zmuszającą do konfrontacji z niewygodną prawdą o współczesnym świecie. Nie jest to utwór pocieszający, lecz raczej katalizator dla gniewu i refleksji, ucieleśniający mroczną stronę ciężkiej muzyki, gdzie sztuka staje się aktem buntu.
Interpretacja powstała z pomocą AI na podstawie tekstu piosenki i informacji z Tekstowo.pl.
Twoja opinia pomaga poprawić błędy i ulepszyć interpretację!
✔ Jeśli analiza trafia w sedno – kliknij „Tak”.
✖ Jeśli coś się nie zgadza (np. kontekst, album, znaczenie wersów) – kliknij „Nie” i zgłoś błąd.
Każdą uwagę weryfikuje redakcja.
Zgadzasz się z tą interpretacją?