Fragment tekstu piosenki:
But you're Caesar and I'm Brutus
Minus that part with the knife
And I wish you the best
While I'm watching from the side
But you're Caesar and I'm Brutus
Minus that part with the knife
And I wish you the best
While I'm watching from the side
Em Beihold w utworze „Brutus” wnika głęboko w temat zazdrości i porównywania się z innymi, oferując szczerą i bezkompromisową introspekcję własnych emocji. Piosenka, wydana 18 lipca 2025 roku, zapoczątkowała nową erę w twórczości artystki, po roku osobistych poszukiwań i samopoznania. Po sukcesie utworu „Numb Little Bug” w 2022 roku, Em Beihold przyznała, że zmagała się z wypaleniem, blokadą twórczą i chronicznym porównywaniem się do innych artystek, które wydawały się mieć wszystko pod kontrolą, nieustannie tworząc i powiększając grono fanów. Właśnie w tych mrocznych chwilach depresji narodził się „Brutus” – piosenka, która pomogła jej odnaleźć światło i poczuć, że odzyskuje część siebie.
Tekst piosenki rozpoczyna się od opisu osoby, która jest interesująca, inna i schludna, a ludzie ustawiają się w kolejce, by „całować jej stopy”. Jest „tematem każdego miasta”, „obsesyjną, rewolucyjną rozróbą”. Narratorka przyznaje, że chciałaby móc powiedzieć, iż nie jest typem zazdrośnika, lecz od razu przechodzi do centralnej metafory: „jesteś Cezarem, a ja Brutusem, minus ta część z nożem”. To porównanie doskonale oddaje wewnętrzny konflikt – podziw połączony z głęboką zazdrością, ale bez intencji fizycznego skrzywdzenia. Em Beihold w wywiadach podkreślała, że starała się ująć ciężar porównywania się, jednocześnie zachowując pewną lekkość i specyficzne, autoironiczne poczucie humoru, co jest jej znakiem rozpoznawczym. Przyznała, że początkowo miała trudności z napisaniem piosenki o porównywaniu, która nie umniejszałaby drugiej osobie ani nie przedstawiała jej samej jako słabej. Linia o Cezarze i Brutusie to przykład jej „bezczelnego” (ang. cheeky) stylu, który pozwolił jej mówić o mrocznych tematach z odrobiną humoru, co sprawiło, że poczuła się „znowu sobą”.
Dalsze zwrotki wzmacniają obraz osoby podziwianej jako „gwiazdy, której nigdy się nie zapomni”. Narratorka fantazjuje, że ta osoba „nigdy nie była smutna” i zastanawia się, czy sama „nie podlewa jej trawnika”, sprawiając, że „trawa jest zieleńsza, a ego super mocne”. Ten obraz to mocna metafora, sugerująca, że koncentrując się na sukcesie innych, nieświadomie przyczyniamy się do ich triumfu, jednocześnie pogłębiając własne poczucie niedostatku. Jest to wizualne ujęcie tego, jak zazdrość może sprawić, że czujemy się, jakbyśmy nieustannie przegrywali, starając się dorównać komuś, kto zawsze wydaje się wygrywać.
Most piosenki jest najbardziej poruszającym i brutalnie szczerym fragmentem, gdzie narrator przyznaje: „życzenie ci najgorzej nigdy tak naprawdę nie zadziałało”. Ujawnia, że jej „umysł jest pełen nienawiści i chciwości”, ale w chwilach ciemności „słucha swojego serca” i myśli, że „jeśli cię nie będzie, będę mogła ruszyć dalej”, by wreszcie „znaleźć wewnętrzny spokój”. Em Beihold wyjaśniła w wywiadzie, że ta linia „życzę, abym miała twoje życie” ma podwójne znaczenie – nie tylko życzenie posiadania życia drugiej osoby, ale też, w pewnym sensie, pragnienie jej zniknięcia, by zająć jej miejsce. Przyznała, że nie było to zamierzone, ale okazało się „nieintencjonalnie dobre”. Ten fragment ukazuje głębię desperacji i mroczne zakamarki zazdrości, które mogą prowadzić do myśli o skrajnych rozwiązaniach, choć szybko zaznacza, że są to tylko fantazje, a nie rzeczywiste zamiary.
Artystka podkreśliła, że „Brutus” to dla niej „najbardziej introspekcyjne wydawnictwo” i pierwszy singiel z nadchodzącego debiutanckiego albumu. Podkreśla, że zazdrość jest jak lustro, które pokazuje nam nasze własne niedostatki, i zaczęła postrzegać ją jako sposób na zebranie danych o tym, czego naprawdę chce, a nie jako uczucie goryczy, które ją niszczy. W teledysku do utworu Em Beihold wciela się w różne role, takie jak szermierz czy polityk, próbując dorównać komuś, kto zawsze wydaje się wygrywać. Gdy przegrywa, zazdrość rośnie, aż w końcu pragnie zająć miejsce rywala – to wizualne odzwierciedlenie poczucia pragnienia cudzego życia. Co ciekawe, wykorzystanie szermierki w teledysku nawiązuje do jej wieloletnich doświadczeń w tym sporcie. Em Beihold ma nadzieję, że piosenka sprawi, że ludzie czujący porównanie i zazdrość poczują się mniej samotni, ponieważ jest to historycznie zakorzeniona część ludzkiej natury, co również było inspiracją dla elementów wizualnych teledysku, nawiązujących do innych historycznych postaci zmagających się z rywalizacją, jak Mozart i Salieri. Ostatecznie, „Brutus” to hymn o samopoznaniu poprzez walkę z zazdrością, zamieniający to negatywne uczucie w narzędzie do zrozumienia własnych pragnień.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?