Fragment tekstu piosenki:
And there is nothing I can do
When I realise with fright
That the spiderman is having me for dinner tonight
The spiderman is having you for dinner tonight
And there is nothing I can do
When I realise with fright
That the spiderman is having me for dinner tonight
The spiderman is having you for dinner tonight
The Cure's "Lullaby" to utwór, który w swojej istocie jest anty-kołysanką, zręcznie obracając kojący koncept dziecięcej pieśni w przerażającą opowieść o strachu i bezsilności. Wydany w 1989 roku na ikonicznym albumie Disintegration, singiel ten stał się najwyżej notowanym utworem zespołu w Wielkiej Brytanii, osiągając piąte miejsce na liście przebojów. Pomimo swojej ponurej tematyki, utwór zyskał ogromną popularność, co świadczy o jego uniwersalnym przesłaniu.
Robert Smith, lider The Cure i autor tekstu, wielokrotnie wypowiadał się na temat inspiracji stojących za "Lullaby". Jednym z najbardziej znanych wyjaśnień jest to, że piosenka oparta jest na jego dziecięcych koszmarach, w których był zjadany przez gigantycznego pająka. Smith wspominał, że utwór jest o strachu przed snem. Co więcej, w notatkach do albumu Galore, Smith opisał, jak jego wujek, również Robert, opowiadał mu makabryczne historie o postaci zwanej "Spidermanem", który żywił się małymi chłopcami. Kiedyś wujek nawet zakradł się do jego sypialni przez okno, co spowodowało, że Smith "krzyczał przez to, co wydawało się dniami". Chociaż te historie ustały, strach Smitha przed pająkami i ciemnością "utrzymywał się przez dość długi czas". To osobiste doświadczenie nasyca tekst piosenki autentycznym przerażeniem.
Tekst rozpoczyna się niewinnie, od dziecięcej zabawy w "szpiega" ("I spy something beginning with s..."), by natychmiast zanurzyć słuchacza w mrocznej scenerii. "Spiderman" pojawia się na "candystripe legs", sugerując złowieszczą, lecz pozornie niewinną, wręcz dziecinną fasadę zła. Przemierza "cień wieczornego słońca", "kradnąc się obok okien błogo umarłych", co może symbolizować obojętność świata na osobiste koszmary jednostki, lub może ludzi pogrążonych w nieświadomości wobec zagrożenia. Szuka "ofiary drżącej w łóżku", a jego celem jest "wyszukiwanie strachu w gromadzącym się mroku". Samotność i bezbronność dziecka leżącego w łóżku są namacalne, a nagły "ruch w rogu pokoju" zwiastuje nieuchronność konfrontacji.
Poczucie paraliżu jest kluczowe: "And there is nothing I can do / When I realise with fright / That the spiderman is having me for dinner tonight". Podmiot liryczny jest całkowicie bezsilny wobec nadchodzącego losu. W drugiej zwrotce Spiderman staje się jeszcze bardziej przerażający, cicho się śmieje, a jego ruchy są "łagodniejsze niż cień i szybsze niż muchy". Obraz jego ramion oplatających ofiarę i "języka w oczach" jest niezwykle sugestywny i klaustrofobiczny, wywołując fizyczne odczucie obrzydzenia i uwięzienia. Słowa Spidermana: "Be still be calm be quiet now my precious boy don't struggle like that / or I will only love you more" są szczególnie niepokojące. Można je interpretować jako metaforę różnego rodzaju ucisku – od uzależnienia, przez depresję, po traumę. Wielu fanów i komentatorów uznało te wersy za nawiązanie do molestowania dziecięcego, chociaż Robert Smith nigdy tego wprost nie potwierdził, a dyrektor teledysku, Tim Pope, sugerował, że może to być alegoria walki Smitha z narkotykami. Bez względu na konkretną interpretację, wers ten podkreśla perwersyjny aspekt kontroli i niebezpieczeństwo płynące z oporu.
Refren "And I feel like I'm being eaten / By a thousand million / Shivering furry holes" to jeden z najbardziej surrealistycznych i niepokojących fragmentów tekstu. Obraz "drżących futrzanych dziur" może symbolizować paniczną dezintegrację poczucia własnego ja, rozrywanie na części przez niewidzialne siły strachu lub obsesji. Jest to doświadczenie tak druzgocące, że rano ofiara obudzi się "w drżącym chłodzie", a "Spiderman jest zawsze głodny", co sugeruje niekończący się cykl strachu i nieuchronność powrotu koszmaru.
Piosenka zamyka się cytatem: "Come into my parlour, said the spider to the fly... I have something...", będącym odniesieniem do wiersza Mary Howitt "The Spider and the Fly". To nawiązanie dodaje warstwę klasycznej, bajkowej grozy, jednocześnie podkreślając zdradliwy charakter "Spidermana" i niebezpieczeństwo ukryte pod pozornie zapraszającą ofertą.
Teledysk do "Lullaby", wyreżyserowany przez Tima Pope'a, zdobył nagrodę British Video of the Year w 1990 roku i wizualnie wzmacnia narrację utworu. Smith gra zarówno ofiarę, jak i samego Spidermana, co może sugerować, że potwór jest wewnętrznym demonem, częścią własnej psychiki. Sceny, w których Smith leży w łóżku, otoczony mrocznym, dziecinnym pokojem, oraz pozostali członkowie zespołu jako żywe żołnierzyki, podkreślają surrealistyczny i klaustrofobiczny charakter koszmaru. Smith, choć początkowo odmówił noszenia prawdziwego pająka na sobie, ostatecznie został "połknięty" przez gigantycznego pająka w klipie, co doskonale oddaje zakończenie pieśni.
"Lullaby" to mistrzowskie dzieło, które przekształca osobisty lęk w uniwersalną opowieść o strachu, bezsilności i ukrytych demonach. Jego hipnotyzująca melodia, charakteryzująca się asertywną linią basu i szeptanymi wokalami Smitha, tworzy atmosferę narastającego niepokoju, która wciąga słuchacza w sieć zastawioną przez "Spidermana". To nie jest kołysanka, która ma ukoić, lecz raczej taka, która budzi najgłębsze lęki, zmuszając do konfrontacji z własnymi koszmarami.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?