Interpretacja Prolaze neke slike - Zdravko Čolić

Fragment tekstu piosenki:

Prolaze neke slike od price onolike
ja pamtim samo masline i more
tamo smo ljubav nekad vodili do zore
kao u filmu Lito vilovito

O czym jest piosenka Prolaze neke slike? Poznaj prawdziwe znaczenie i historię utworu Zdravka Čolicia

Piosenka „Prolaze neke slike” Zdravko Čolića to głęboko nastrojowa i nostalgiczna podróż w przeszłość, opowieść o ulotnym, lecz intensywnym letnim romansie, który pozostawił trwały ślad w pamięci podmiotu lirycznego. Utwór pochodzi z albumu Kad pogledaš me preko ramena, wydanego w 2010 roku, co wskazuje na to, że jest to kompozycja z późniejszego etapu kariery Čolića, naznaczona dojrzałością i refleksyjnością. Muzykę skomponował sam Zdravko Čolić, natomiast tekst napisali wspólnie Momčilo Bajagić Bajaga i Zdravko Čolić, z aranżacją Nikšy Bratoša, co stanowi znakomite połączenie talentów bałkańskiej sceny muzycznej.

Początek utworu wprowadza nas w intymną atmosferę wieczoru, gdy „Kad padne vece, umire se ptice / ja sklopim oci, vidim samo tvoje lice”. Ten obraz umierających ptaków symbolizuje koniec dnia, być może także koniec pewnego etapu życia lub przemijanie miłości. Zamknięcie oczu nie prowadzi do ciemności, lecz do ożywienia wspomnień, a centralną postacią tych wizji jest ukochana osoba. Podkreślenie „i tvoje tijelo, uzano odijelo / ko nekad kad je bilo samo crno-bijelo” dodaje tym wspomnieniom pewnego archaicznego uroku, sugerując, że były one tak dawne, jak filmy oglądane w monochromie. Może to być także metafora prostoty i czystości tamtych czasów, zanim świat stał się bardziej skomplikowany i kolorowy.

Refren, który jest sercem piosenki, powtarza kluczowe przesłanie: „Prolaze neke slike od price onolike / ja pamtim samo masline i more / tamo smo ljubav nekad vodili do zore”. Podmiot liryczny przyznaje, że z całej „tak wielkiej opowieści” (od „price onolike”) jego umysł selektywnie wybiera i zachowuje jedynie obrazy maslin i morza – esencji śródziemnomorskiego lata i wolności. To właśnie w tym idyllicznym otoczeniu ich miłość rozkwitła i trwała „do świtu”. To piękne, wręcz filmowe ujęcie, prowadzi do bezpośredniego odwołania: „kao u filmu Lito vilovito / sami na plazi, niko nista nije pit'o”. Film „Lito vilovito” z 1964 roku to jugosłowiańska czarno-biała komedia, opowiadająca o letnich romansach młodych mężczyzn z Dalmacji, często nazywanych „mewami” (galebovi), którzy szukają wakacyjnych przygód ze strankami. Ta wzmianka nie tylko zakotwicza wspomnienie w konkretnym kontekście kulturowym i czasowym, ale także podkreśla beztroskę i spontaniczność tamtego uczucia – „niko nista nije pit'o” (nikt o nic nie pytał), co symbolizuje wolność od osądów i społecznych konwenansów.

Powtórzenie w refrenie „i da me puste, i da mi brane / ja i kad pamtim, pamtim lijepe dane” jest niezwykle znaczące. Niezależnie od okoliczności, od tego, czy pozwolono by mu pielęgnować te wspomnienia, czy próbowano mu ich zabronić, jego pamięć koncentruje się wyłącznie na pięknych dniach. Jest to deklaracja świadomego wyboru i afirmacji pozytywnych aspektów przeszłości, nawet jeśli cała historia była „tak wielka” i pewnie nie brakowało w niej także trudniejszych chwil. Ta zdolność do destylowania jedynie radości i szczęścia z minionych zdarzeń jest formą wewnętrznej siły i odporności.

Druga zwrotka rozwija narrację o letnim życiu: „Cijele smo zime zivjeli od ljeta / sunce i more, nigdje niko da nam smeta”. To zdanie doskonale oddaje intensywność i wagę letnich doświadczeń – były one tak silne i satysfakcjonujące, że stanowiły źródło energii i wspomnień na całą zimę. Świadomość, że „nigdje niko da nam smeta” (nikt nam nigdzie nie przeszkadzał), umacnia obraz idealnego, odosobnionego świata, który stworzyli dla siebie zakochani. Wersy „kad preko rive prodje cura fina / a neko kaze, care, dobra je k'o mina” wprowadzają element typowego bałkańskiego, nieco żartobliwego komentarza na temat atrakcyjnych kobiet. Może to być lekki dodatek ukazujący męską perspektywę, ale w kontekście całej piosenki, gdzie główny bohater wraca do jednej, szczególnej miłości, świadczy o tym, że pomimo innych pokus, to właśnie to jedno wspomnienie dominuje. Podkreśla to również kontrast między ulotnymi obserwacjami a głębokim, trwałym sentymentem.

„Prolaze neke slike” to zatem uniwersalna opowieść o mocy wspomnień, które w obliczu upływu czasu zyskują na wartości i stają się schronieniem. Jest to hymn na cześć młodości, wolności i intensywności pierwszej miłości, przedstawiony z perspektywy dojrzałego mężczyzny, który ze spokojem i nostalgią patrzy wstecz, świadomie wybierając jedynie te obrazy, które przynoszą mu radość i pocieszenie. Zdravko Čolić, jako artysta od dawna cieszący się olbrzymią popularnością na Bałkanach, znany z tworzenia romantycznych ballad, tym utworem umocnił swoją pozycję jako mistrza opowiadania o uczuciach, które choć minione, wciąż żyją w ludzkiej pamięci. Brak specyficznych wywiadów dotyczących szczegółów powstawania tego konkretnego utworu tylko dodaje mu tajemniczości, pozostawiając słuchaczom przestrzeń na własne interpretacje i utożsamienie się z przedstawionymi emocjami.

19 września 2025
2

Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.

Czy ta interpretacja była pomocna?

Top