Fragment tekstu piosenki:
Ты Венера , Я Земля -
Ева я любила тебя!
Твои пластинки слушала я
И в каждой находила себя.
Ты Венера , Я Земля -
Ева я любила тебя!
Твои пластинки слушала я
И в каждой находила себя.
"Ева" zespołu "Винтаж" to utwór, który wykracza poza ramy zwykłej piosenki pop, stając się hołdem, dialogiem i osobistym wyznaniem, osadzonym w kontekście szeroko rozumianej miłości i fascynacji. Wydana jako trzeci singiel z albumu "Sex" w 2009 roku, kompozycja szybko zdobyła ogromną popularność, stając się jednym z najczęściej odtwarzanych rosyjskich utworów radiowych w 2009 roku i zajmując pierwsze miejsce na liście radiowej przez dziewięć tygodni.
Centralnym punktem utworu jest powtarzające się, nostalgiczne "Lonely, lonely, I guess I'm lonely", które doskonale oddaje nastrój piosenki – mimo tanecznego charakteru, jej ton jest smutny. Ten melancholijny refren, wraz z motywem rozstania i niezrozumienia, tworzy atmosferę tęsknoty, smutku i samotności, a głównym tematem jest nieodwzajemniona miłość.
Kluczową informacją, rzucającą nowe światło na interpretację tekstu, jest to, że "Ewa" to ommagé dla grupy "Gosti iz Budushchego" (Goście z Przyszłości) i jej wokalistki, Evy Polnej. Anna Pletneva, solistka "Wintazh", wielokrotnie podkreślała, że piosenka jest wyrazem jej głębokiego podziwu i miłości do twórczości Evy Polnej, którą uważa za wybitną artystkę. W wywiadzie dla "Nowego Radia" Pletneva jednoznacznie zaznaczyła: "Chcę powiedzieć całemu krajowi, że ta piosenka – 'Ewa, kochałam cię' – nie jest o nietradycyjnej orientacji, nie o nietradycyjnej miłości. Jest o miłości do piosenkarki Evy Polnej, uważam ją za naszą wielką piosenkarkę. Uwielbiam ją, jestem fanką jej muzyki, tego nowego ruchu, który stworzyła kiedyś grupa 'Gosti iz Budushchego'".
Utwór jest również odpowiedzią na inną kultową piosenkę "Gości z Przyszłości", mianowicie "Biegi ot menya" (Uciekaj ode mnie). Alexey Romanof, kompozytor "Ewy", przyznał, że inspiracją do stworzenia piosenki była "Hung Up" Madonny, a także chęć oddania hołdu duetowi "Gości z Przyszłości", wykorzystując sample z ich utworu "Biegi ot menya". W tekście "Ewy" wokalistka śpiewa: "Zrób coś – uciekaj ode mnie...", co jest bezpośrednim nawiązaniem do wersu Evy Polnej "Uciekaj ode mnie, póki nie jest za późno". Romanof wyjaśnił, że "Ewa" to odpowiedź tej samej dziewczyny, której Eva Polna śpiewała dziesięć lat temu: 'Uciekaj ode mnie, jestem twoimi łzami'. To historia, co stało się z tą dziewczyną.
Początkowo Eva Polna była nieco zmieszana z powodu utworu. Anna Pletneva opowiadała, że Polna miała wrażenie, iż piosenka jest swoistą "odą pośmiertną" ze względu na czas przeszły "kochałam cię". Dopiero po wyjaśnieniach i rozwinięciu pomysłu na teledysk, który miał opowiadać o innej stronie show-biznesu – o fanach – Eva Polna zaaprobowała utwór. Co więcej, specjalnie dla "Ewy" ponownie nagrała fragment swojej piosenki "Biegi ot menya", uznając, że wstawienie starego fragmentu byłoby "niegodne". Ten most muzyczny z głosem Evy Polnej stanowi unikalny element piosenki.
Tekst piosenki maluje obraz osamotnionej, zagubionej osoby, która w twórczości Evy Polnej znajdowała ukojenie i odbicie siebie: "Twoje płyty słuchałam ja i w każdej znajdowałam siebie". Pytanie "Po co mnie zatrzymałaś?" wyraża poczucie żalu i niezrozumienia, być może związane z końcem pewnej epoki w muzyce, zmianą w twórczości idola, lub po prostu z zakończeniem intensywnej fazy fascynacji. Refleksja "W lustrze szukam odbicia. Tam jeszcze nie ty, ale już nie ja" doskonale oddaje stan transformacji, utraty własnej tożsamości w procesie naśladowania lub głębokiej identyfikacji z idolem. To moment, w którym granica między fanem a obiektem fascynacji zaciera się, prowadząc do pewnego rodzaju rozdwojenia jaźni.
Oprócz dosłownego znaczenia miłości fanowskiej, krytycy muzyczni dostrzegali w piosence również aluzje do związków lesbijskich. Chociaż Anna Pletneva zaprzeczała, że utwór jest o nietradycyjnej orientacji, to przyznawała, że nigdy nie była przeciwna miłości jednopłciowej, deklarując: "Jestem osobiście wolna w swoich fantazjach i uważam, że ograniczanie się w uczuciach to sprzeczność z samą naturą. Jeśli ludzie kochają, niech kochają – to ich prawo". Ta dwuznaczność dodawała piosence pikanterii i przyczyniła się do jej skandalicznej reputacji, choć, jak zauważył Alexey Mazhaev, była ona "raczej skandaliczna w swojej idei niż w treści".
W ostatnim czasie, pod koniec 2023 roku, Anna Pletneva informowała o zakazach wykonywania piosenki "Ewa" na niektórych koncertach, powołując się na "nowe przepisy ustawodawcze". Artystka ubolewała nad tą sytuacją, ponownie podkreślając, że utwór jest hołdem dla Evy Polnej, a nie promocją związków LGBT. Menedżerka Evy Polnej w odpowiedzi na pytania dotyczące zakazu uznała to za "śmieszne".
Podsumowując, "Ewa" to wielowymiarowa kompozycja, która łączy w sobie elementy osobistego hołdu dla Evy Polnej, refleksji nad miłością fanowską i utratą tożsamości, a także – dzięki swojej sugestywnej warstwie lirycznej i wizerunkowej – porusza temat miłości w jej różnych, niekonwencjonalnych formach. "Wintazh" stworzył utwór, który nie tylko stał się megahitem, ale również zapisał się w historii rosyjskiej muzyki pop jako postmodernistyczne dzieło, inteligentnie cytujące i rozwijające inne popularne motywy. Jest to piosenka o intensywności uczuć, które, niezależnie od obiektu, potrafią całkowicie zawładnąć duszą.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?