Fragment tekstu piosenki:
So pack your bags, let's take control
you and me, let's go the next time you're lonely
or the next time that you're free
If we can make the plans, can we just not find the time
So pack your bags, let's take control
you and me, let's go the next time you're lonely
or the next time that you're free
If we can make the plans, can we just not find the time
Tekst piosenki „Find the Time” autorstwa Get Cape. Wear Cape. Fly, projektu Sama Duckwortha, to przemyślana refleksja nad współczesnym dylematem ludzkości: mamy mnóstwo planów i marzeń, ale często brakuje nam czasu – lub raczej odwagi – by je zrealizować. Utwór porusza uniwersalny problem prokrastynacji i paraliżu wynikającego z perfekcjonizmu lub strachu przed zmianą.
Początkowe wersy, takie jak „We make lists, we make plans, to write books, to form bands, Or move to Kreuzberg and escape into the night”, malują obraz powszechnego zjawiska tworzenia ambitnych list rzeczy do zrobienia. Wspomniany Kreuzberg, znana dzielnica Berlina, kojarzona z artystyczną bohemą i alternatywnym stylem życia, symbolizuje ucieczkę od rutyny i poszukiwanie swobody. To pragnienie oderwania się od codzienności i zanurzenia w czymś nowym, ekscytującym. Duckworth natychmiast stawia pytanie, dlaczego te plany pozostają jedynie na papierze, skoro same w sobie są tak pociągające.
Refren „So why, so why, so why If we can make the plans, can we just not find the time” jest kluczowym, retorycznym pytaniem, które przewija się przez całą piosenkę. Nie chodzi tu o dosłowny brak czasu, ale raczej o brak wewnętrznej motywacji, strach przed niepowodzeniem lub wygodę pozostawania w strefie komfortu. Artysta zdaje się sugerować, że „znalezienie czasu” jest tak naprawdę kwestią priorytetów i determinacji.
Utwór nie bagatelizuje trudności życiowych. Wersy „Don't get me wrong I know it's hard and the good things never last” pokazują empatię i zrozumienie, że życie jest skomplikowane, a szczęście bywa ulotne. Jednakże, Duckworth szybko przechodzi do ostrzeżenia przed pasywnością: „Yet there's no point waiting for the miracle to save your life”. To mocne wezwanie do działania i wzięcia odpowiedzialności za własny los, zamiast biernego oczekiwania na zewnętrzne zbawienie. Prawdziwa zmiana musi nadejść z wewnątrz.
Sam Duckworth, znany ze swoich zaangażowanych tekstów, często porusza tematy osobistego rozwoju i społecznej świadomości. Chociaż „Find the Time” nie jest tak polityczne jak niektóre jego inne utwory, to głęboko zakorzeniona jest w idei indywidualnej odpowiedzialności za swoje życie. To, co powstrzymuje nas przed realizacją marzeń, to często nasz wewnętrzny „bagaż” i „demony” – stare obawy, kompleksy, przekonania, które nas ograniczają. Piosenka zachęca do introspekcji i pozbycia się tych mentalnych przeszkód: „If you took the time to find what's real amongst the baggage that you feel is holding you back the demons cast aside”. To proces samopoznania, który pozwala uwolnić się od ciężaru przeszłości i skoncentrować na tym, co naprawdę istotne.
Kolejny ważny fragment, „The safe way is not the way to live your life”, stanowi bezpośrednie wyzwanie dla tych, którzy boją się podjąć ryzyko. Duckworth podkreśla, że prawdziwe życie zaczyna się poza strefą komfortu. Bezpieczeństwo, choć kuszące, często prowadzi do stagnacji i niezrealizowanych potencjałów. Jest to mocne przypomnienie, że warto opuścić utarte ścieżki i otworzyć się na nowe doświadczenia.
Zakończenie „Your mind is beautiful, don't let the daydreams die” to afirmacja wartości ludzkiej kreatywności i wyobraźni. Duckworth namawia, by pielęgnować swoje marzenia i nie pozwolić, by zginęły w natłoku codzienności. Piosenka jest przypomnieniem, że nasze aspiracje są cenne i zasługują na to, by znaleźć dla nich „czas” – nie jako brakującą godzinę w kalendarzu, ale jako priorytet w naszym życiu. Ostatecznie, „Find the Time” to nie tylko utwór o prokrastynacji, ale przede wszystkim o odwadze do życia zgodnie z własnymi pragnieniami i przekroczeniu wewnętrznych barier, które nas blokują. Piosenka pochodzi z albumu The Rushmere Festival wydanego w 2011 roku. Sam Duckworth często eksperymentuje z różnymi gatunkami, jednak ta kompozycja utrzymana jest w charakterystycznym dla niego stylu indie folku z elementami elektroniki, co podkreśla jej introspekcyjny, a jednocześnie pełen energii przekaz.
Interpretacja została wygenerowana przez sztuczną inteligencję i może zawierać błędy lub nie oddawać zamysłu autora. Jeśli tak uważasz, kliknij „Nie”, aby nas o tym poinformować.
Czy ta interpretacja była pomocna?