Utwór „Paranoid” Black Sabbath to legenda heavy metalu, dzieło, które niemal zdefiniowało gatunek, a jednocześnie powstało w niezwykle prozaicznych okolicznościach. Powstał jako ostatni element albumu, mający za zadanie wypełnić lukę na płycie, a jego skomponowanie zajęło członkom zespołu ponoć mniej niż pół godziny. Tony Iommi spontanicznie zagrał riff, Geezer Butler szybko napisał słowa, a Ozzy Osbourne śpiewał je, czytając na bieżąco. Mimo tej przypadkowości, „Paranoid” stał się jednym z największych hitów Black Sabbath, a nawet zmienił tytuł całej płyty, która pierwotnie miała nosić nazwę „War Pigs”.
Przedstawiona wersja tekstu, oznaczona jako „Alternative Lyrics Version”, odbiega od powszechnie znanej i skupia się na nieco odmiennych aspektach wewnętrznego rozdarcia. Podczas gdy oryginalne słowa Geezera Butlera były, jak sam przyznał, „zasadniczo o depresji”, wynikającej częściowo z niezrozumienia różnic między depresją a paranoją, oraz z doświadczeń z narkotykami, które potęgowały uczucie paranoi, ta alternatywna wersja przenosi ciężar na obsesję i nieodwzajemnione uczucie.
Rozpoczynając od słów: „People say my mind's all filled with things that you can't see me now / Why are you on my mind all day long I can't think straight no more”, utwór natychmiast wprowadza słuchacza w świat bohatera udręczonego natrętnymi myślami o pewnej osobie. To nie jest ogólna melancholia czy lęk, lecz bardzo konkretne, niemal namacalne cierpienie spowodowane miłością, która nie znajduje ujścia. Protagonista czuje, że traci kontrolę nad własnym umysłem, a jego otoczenie postrzega go jako „szalonego” – „Ev'ryone is say'n I'm mad because you're the only girl I've ever had”. To poczucie izolacji i bycia niezrozumianym jest silnie obecne, podobnie jak w oryginalnym „Paranoid”, gdzie bohater nie potrafi przystosować się do rzeczywistości i jest nieustannie przygnębiony.
Desperacka prośba „I wanna see you / Smiling to my face!” jest sercem tej alternatywnej interpretacji. To pragnienie potwierdzenia, choćby uśmiechu, jest kluczowe dla udręczonego umysłu. Świadomość rozstania („You and me are through I know”) nie przynosi ulgi, wręcz przeciwnie, potęguje wewnętrzną walkę i obsesję. Wers „Guessin' me and you are going crazy because I can't see you” sugeruje, że ta niemożność zobaczenia ukochanej osoby jest przyczyną pogłębiającego się szaleństwa.
Społeczny nacisk na „zapomnienie” („Everyone is saying to me "forget that girl don't misery"”) jest ignorowany, co tylko podkreśla siłę wewnętrznego udręczenia. Ostatnie wersy – „I've just one more thing to say before my mind's all set and I want to stay / I'm of things and you don't know what you're doing to my mind, you're on inside” – są kulminacją tego monologu. Podmiot liryczny czuje, że jego umysł jest na skraju, a jednocześnie pragnie, aby ukochana osoba zdała sobie sprawę z ogromnego wpływu, jaki ma na jego stan psychiczny. To błaganie o zrozumienie i świadomość, że cała jego wewnętrzna walka jest o nią, stanowi poetycką i emocjonalną kulminację utworu. Ta wersja "Paranoid" staje się więc intymnym portretem samotności, obsesji i pragnienia bliskości, wpisując się w ogólny ton psychologicznego niepokoju, który charakteryzuje twórczość Black Sabbath.